اقامت اروپا

-

پروسه های دریافت اقامت اروپا از مسیر سرمایه گذاری شرط حضور ندارند و متقاضی با حفظ سرمایه گذاری می‌تواند برای همیشه اقامت خود را حفظ کند

امروزه عبارت اقامت اروپا ( European Residency) را خیلی می‌شنویم. در بسیاری از وبگاه های مهاجرتی و روزنامه ها و سر زبان مردم می‌شنویم که خیلی ها در پی گرفتن اقامت اروپا هستند. خیلی از درخواست‌کنندگاه با دفتر آیلیسترز تماس می‌گیرند و سوال می‌کنند که مثلا اگر ما اقامت یونان را بگیریم، آیا‌این به آن معنا است که در کل اروپا می‌توانیم اقامت داشته باشیم و هر جای اروپا که خواستیم برویم و اقامت و کار کنیم؟

 ابتدا باید بفهمیم که معنی اقامت با مفهوم شهروندی و تابعیت کاملا متفاوت هستند.

اگر شخصی به هر روشی کارت اقامت یک کشور اروپایی را بدست آورد، اجازه سکونت و زندگی فقط در آن کشور را خواهد داشت. حتی برخی از کارت های اقامت به افراد اجازه کار کردن در آن کشور را هم نمی دهند ( مانند اقامتی که از مسیر تمکن مالی بدست رخ می دهد).

با‌این حال، خیلی از برنامه های دریافت اقامت اروپا به ویژه برنامه های اخذ اقامت از روش سرمایه گذاری به شخص اجازه زندگی، تحصیل و کار (به جز یونان) می‌دهند.

بنابراین از هر کشوری در اروپا که ویزای اقامت اخذ کنید، فقط و فقط قادر هستید در آن کشور زندگی کنید. چنانچه کشور مورد اقامت شما یک کشور جزء شنگن باشد، در آن صورت می‌توانید علاوه بر زندگی در کشور محل اقامت خویش از دیگر کشورهای حوزه شنگن نیز بازدید کنید. توجه کنید که‌این سفر کردن بدون ویزا به معنای زندگی کردن در دیگر کشورهای اروپایی نیست، چرا که محدودیت دارد و فقط در هر ۱۸۰ روز ۹۰ روز دارای اجازه حضور در دیگر کشورهای جزء شنگن خواهید بود و‌این استقرار به عنوان یک توریست است و نه به عنوان کسی که اجازه اقامت و تحصیل و کار کردن در آن کشور را دارد.

 چنانچه کشور مورد اقامت شما یک کشور عضو شنگن نباشد، مثلا اگر اقامت قبرس را داشته باشید، از مسیر کارت اقامت خود فقط قادر هستید به خود کشور قبرس بروید و برای ورود به کشور های حوزه شنگن باید پاسپورت شنگن دریافت کنید. اما دریافت پاسپورت شنگن برای شما می‌تواند سریعتر و راحتتر از حالتی باشد که اصلا اقامت نداشته باشید.

براین اساس و پس از فهمیدن این مطلب احتمال دارد از خویش سوال کنیم که آیا هرگز مفهوم اقامت اروپا به معنی اقامت آزادانه در هر مکانی در اروپا وجود خارجی دارد؟

بله ، برای کسب اقامت اروپا و‌امکان زندگی و کار و تحصیل در هر کشور اتحادیه اروپا یک راه حل موجود است و آن راهکار اخذ اقامت یک کشور اروپایی نیست، بلکه اخذ ملیت و گذرنامه از یک کشور اتحادیه اروپا است. شهروندان و دارندگان گذرنامه یک کشور اتحادیه اروپا، شهروند همه اتحادیه اروپا محسوب می‌شوند و در نتیجه می‌توانند در هر کشور اتحادیه اروپا آزاد زندگی، کار و تحصیل کنند

. چطور می‌توانیم تابعیت و گذرنامه یک کشور اتحادیه اروپا را بدست آوریم و در نتیجه به اقامت همه اروپا یعنی اجازه زندگی، کار و تحصیل در هر کشور اتحادیه اروپا دست پیدا کنیم؟

اخذ تابعیت و گذرنامه از یک کشور اتحادیه اروپا کار ساده ای نیست. به منظور دریافت تابعیت و گذرنامه از یک کشور اروپایی معمولا باید چندین سال در آن کشور زندگی کرد و زبان آن کشور را بلد بود و‌امتحان زبان داد. بعضی کشورها به ویژه با‌این وضعیت هم به دشواری تابعیت می‌دهند و یا اصلا ملیت مضاعف را به رسمیت نمی شناسند. اما خبر خوب‌این است که برای کسانی که به‌اندازه کافی ثروت داشته باش باشند‌،‌امکان دریافت پاسپورت اتحادیه اروپا می‌تواند خیلی سریع و آسانتر باشد.

اخذ تابعیت و پاسپورت قبرس از طریق خرید ملک

کشور قبرس یک جزیره قشنگ و‌امن و کشوری بسیار دلنشین برای زندگی در دریای مدیترانه است. کشور قبرس جزء حوزه شنگن نیست،‌اما عضو اتحادیه اروپا است. بنابراین شهروندان و دارندگان پاسپورت قبرس می‌توانند در هر جای اتحادیه اروپا زندگی، کار و تحصیل کنند. گرفتن تابعیت و گذرنامه ی قبرس حدود ۶ ماه طول می‌کشد و برای اخذ ‌این گذرنامه متقاضیان باید یک یا چند ملک به ارزش ۲,۱۵۰,۰۰۰ یورو در قبرس خریداری کنند. درخواست کنندگان مجبور به زندگی در قبرس نیستند و قادرند در هر کشور دیگری که بخواهند زندگی کنند.

اخذ اقامت پرتغال بعد از ۵ سال به اخذ پاسپورت پرتغال منجر می شود

 ‌پرتغال برنامه مستقیم برای اخذ پاسپورت ندارد‌،‌اما از معدود برنامه هایی است که متقاضی بدون احتیاج به زندگی در‌این کشور و فقط بعد از ۵ سال داشتن اقامت پرتغال قادر است از‌این کشور تابعیت و گذرنامه دریافت کند.

البته برای‌این منظور نیازمند است که متقاضیان دریافت پاسپورت تا حد ابتدایی به زبان پرتغالی آشنایی داشته باشند.

به منظور اخذ اقامت‌این کشور باید ملکی به ارزش دست کم ۵۰۰,۰۰۰ یورو در پرتغال خریداری کرد و یا ملکی با قدمت بالای ۳۰ سال که در حال بازسازی است را به قیمت ۳۵۰,۰۰۰ یورو خریداری کرد.

به منظور حفظ اقامت و حتی اخذ پاسپورت پرتغال تنها سالی یک هفته حضور فیزیکی در‌این کشور نیاز است.

مهم است که توجه کنیم برخلاف خیلی از کشورهای اروپایی کشورهای قبرس و پرتغال ملیت مضاعف را به رسمیت می‌شناسند. بنابراین برای دستیابی به اقامت اروپا به معنای واقعی آن داشتن اقامت از یک کشور مشکل را حل نمی کند و باید شهروندی و پاسپورت یک کشور انجمن اروپا را داشته باشیم تا در آن صورت واقعا بتوانیم خود را دارای اجازه اقامت در کل انجمن اروپا بدانیم و به مفهوم واقعی کلمه به اقامت اروپا دست بیابیم.

اخذ اقامت اروپا از طریق سرمایه گذاری

 گرفتن اقامت از طریق سرمایه گذاری پروسه‌ای است که از طریق آن متقاضیان قادرند به عنوان سرمایه گذاری در اقتصاد هر کشور، اقامت همیشگی آن کشور را بدست آورند. در‌این روش نسبت به روشهای دیگر، اقامت دائم سریعتر اعطا می‌شود.

 گرفتن اقامت اروپا از روش سرمایه گذاری محدود به یک گروه از کشورهای اروپا است که معمولا از طریق خریداری ملک و یا خرید اوراق قرضه به متقاضی اعطا می‌شود. بطور معمول دارندگان اقامت در کشورهای اروپایی که اقامت خویش را از طریق سرمایه گذاری کسب کرده‌اند، ملزم به رعایت حضور فیزیکی طولانی مدت مدت در اروپا نیستند و می‌توانند فقط با حفظ سرمایه گذاری به صورت دائم اقامت خود را تمدید کنند.

این اقامت می‌تواند به شکل اقامت ناپایدار باشد که منجر به اقامت دائم می‌شود و یا قادر است بلافاصله با اقامت همیشگی آغاز شود. پروسه هایی که اقامت موقت ارائه می‌دهند، معمولا نیاز دارند که سرمایه داران برای تمدید اقامت، سرمایه گذاری را برای زمان مشخصی حفظ کنند تا به سرمایه گذاران اجازه دهند که بعد از یک برهه زمانی خاص و با برآورده ساختن وضعیت خاص اقامت موقت خویش را به همیشگی تبدیل کنند.

برنامه هایی که از ابتدا اقامت دائم اعطا می‌کنند، نیاز به نگهداری سرمایه گذاری برای مدت مشخص دارند،‌اما حق اقامت آنها محدود به سال های مشخصی نخواهد بود. کسانی که از نخست اقامت دائم دریافت می‌کنند، اغلب به سرعت شهروندی را کسب می‌کنند.

اخذ اقامت اروپا از طریق خرید ملک

پروسه های ویزای که امکان دارد از طریق خریداری ملک در آنها اقامت کسب کرد دربردارنده کارت طلایی پرتغال و یونان است. به‌این ترتیب نه تنها در یک کشور اروپایی با خرید ملک سرمایه گذاری انجام می‌دهید و صاحب ساختمان خویش می‌شوید، بلکه در یک کشور عضو شنگن و انجمن اروپا نیز اقامت دریافت می‌کنید. هیچ کدام از کشورهای نامبرده به قصد نگهداری اقامت احتیاجی به حضور فیزیکی طولانی مدت ندارند. کشور پرتغال حتی بدون استقرار فیزیکی طولانی مدت سرانجام بعد از ۵ سال شهروندی اروپا را اعطا می‌کند.

برنامه های گرفتن اقامت اروپا از راه خرید ملک از محبوب ترین پروسه های جهان هستند. برای اقدام در‌این پروسه ها متقاضی نیاز به تائید سابقه مدیریت و‌امتحان زبان ندارد و بر خلاف بعضی برنامه ها مخصوصا برنامه های اقامتی آمریکا،‌‌این برنامه ها بسیار سریع و معمولا در مدت چند ماه به سرانجام می‌رسند.

اقامت اروپا با کمترین هزینه

برنامه انجل ویزای پرتغال کم هزینه ترین برنامه دریافت اقامت اروپا است. مخارج این برنامه تقریبا نصف برنامه خرید ملک پرتغال است. این برنامه ترکیبی از برنامه اشتغال زایی و سرمایه گذاری است. روند برنامه به این شکل است که یک شرکت استارتاپ برای درخواست کننده در پرتغال تاسیس می شود و یک شرکت انکوباتور با تحقیق و بررسی این شرکت را به مدت ۳ سال کاملا ساپورت می کند. بعد از ۳ سال شرکت به متقاضی تحویل داده خواهد شد. در این مرحله متقاضی به انتخاب خود می تواند این کسب و کار را اداره کرده و یا آن را به فرد دیگری بفروشد. در هر صورت اقامت پرتغال به وی اعطا می شود.

اخذ اقامت اروپا از طریق خرید اوراق قرضه

گرفتن اقامت اروپا از راه خرید اوراق هم یک انتخاب بسیار محبوب است، در واقع که متقاضیان می‌توانند اوراق قرضه دولتی خریداری کنند که یک سرمایه گذاری‌امن و بدون ریسک قلمداد می‌شود.

چرا مردم در برنامه های اخذ اقامت اروپا از طریق سرمایه گذاری شرکت می کنند؟

دلایل زیادی موجود است که مردم در برنامه های اخذ اقامت اروپا از روش سرمایه گذاری کردن شرکت می‌کنند. در‌این قسمت به بعضی از‌این علل پرداخته شده است:

امنیت

اخذ اقامت همیشگی در یک کشور پایدار و‌امن در شرایط نا امن جهانی برای روز مبادا خیلی با ارزش است. این اقامت برای افرادی که سرمایه گذاری میکنند و خانواده آن ها بسیار مفید  است.

آزادی حرکت جهانی

بسیاری از گذرنامه ها آزادی حرکت خاصی اعطا نمی کنند و شهروندان را ملزم به اخذ پاسپورت برای سفر به دیگر کشور ها می‌کنند. اقامت همیشگی قادر است شرایط ویزایی جدیدی را برای افراد مهیا سازد. برای مثال، پاسپورت چین حق سفر بدون ویزا به تنها ۵۸ کشور جهان را دارد و‌این در حالی است که دریافت اقامت اروپا از کشور های حوزه شنگن حق بازدید بدون پاسپورت به همه دیگر کشور های حوزه شنگن را فراهم می‌کند. حق سفر بدون پاسپورت به معنای از دست نرفتن مخارج و زمان در پروسه دریافت ویزا است.

کسب و کار

با اخذ اقامت دائم کشور های اروپایی فرصت های تازه ای برای داد و ستد آزاد در اروپا مهیا می‌شود.

مدیریت مالیات

اخذ اقامت دائم می‌تواند به بهبود شرایط مالیاتی نیز کمک کند. برای نمونه، بلغارستان شامل پایین ترین نرخ مالیات در اروپا است. این مسئله به سرمایه گذاران کمک می‌کند تا وضعیت بهتری برای خود مهیا کنند.

خانواده

اکثرا در پروسه های گرفتن اقامت از راه سرمایه گذاری، با سرمایه گذاری کردن متقاضی اصلی، اعضای خانواده وی قادرند برای اخذ اقامت اقدام کنند. این موضوع موجب بهبود کیفیت زندگی خانوادگی درخواست کننده می‌شود.

تحصیلات

تحصیلات مبنا و اساس زندگی موفق به عنوان یک شهروند جهانی است. سرمایه گذاری در پروگرلن های اقامتی درهای تازه ای را برای تحصیل فرزندان در بهترین مدارس جهان فراهم می‌سازد.

برنامه های اخذ اقامت اروپا از طریق سرمایه گذاری چه منافعی برای کشور های میزبان دارد؟

کشور هایی که دارای پروسه های سرمایه گذاری کردن هستند، سرمایه تزریق شده به کشور را وارد پروژه های فرهنگی و اقتصادی کشور می‌کنند. در حقیقت در صورت فقدان ورود سرمایه بیگانه به هر کشور در حالت عادی، ‌این برنامه ها معرفی می‌شوند تا اقتصاد آن کشور را تقویت کنند.

بهترین کشور برای مهاجرت از طریق سرمایه گذاری

آنچه باعث می‌شود کشورهای اروپایی به ویژه در بازار مهاجرت سرمایه گذاری مطلوب باشند، آزادی حرکت است که با دریافت اقامت یا شهروندی اروپا ممکن می‌شود. به دلیل قوانین و موافقت نامه های ما بین کشورهای اروپایی، با گرفتن اقامت از هر یک از کشورهای اروپایی، در هر کجا یا اکثر نقاط اروپا می‌توان بازدید بدون روادید داشت.افزون بر‌این، کسانی که شهروندی یک کشور عضو اتحادیه اروپا را از راه سرمایه گذاری کردن به دست می‌آورند، توانایی زندگی و کار در هر جای انجمن اروپا را خواهند داشت.

قبل از انتخاب محل سرمایه گذاری، سرمایه گذاران باید نتیجه سرمایه گذاری کردن (اقامت یا شهروندی)، نوع سرمایه گذاری کردن مورد نیاز، زمان پردازش، تعهدات طولانی مدت مورد نیاز پروسه و هر محدودیتی در داشتن “دو تابعیت” را در نظر بگیرند. خیلی از کشورهای اروپایی لزوم اقامت فیزیکی سرمایه گذار در کشور را ندارند، در حالی که حقوق و مزایای اقامت قانونی را به آن ها اختصاص می‌دهند،‌اما در برخی از کشور ها استقرار ضروری است. به طور مشابه، خیلی از کشورها نیازی به دانش زبان ندارند،‌اما برخی از کشورها به تسلط زبان نیاز دارند. سرمایه داران باید توجه کنند که آیا کشور مورد نظر ، عضو اتحادیه اروپا یا منطقه شنگن است یا خیر، چرا که ‌این عضویت ها حق سفر و استقرار مطلوبی را عرضه می‌دهند.

اخذ اقامت اروپا از روش های غیر سرمایه گذاری (شرکت مهاجرتی آیلیسترز فقط از روش های سرمایه گذاری اقدام می‌کند).

اخذ اقامت اروپا از طریق تمکن مالی

گرفتن اقامت اروپا از روش تمکن مالی یک روش برای مهاجرت به اروپا است. در‌این روش درخواست‌کننده باید اثبات کند که تمکن مالی لازم برای حمایت مالی خویش و خانواده را دارد. حداقل میزان سرمایه متقاضی اصلی براساس مقررات هر کشور متفاوت است. با گرفتن اقامت از‌این روش، درخواست کننده ملزم به استقرار در کشور مدنظر به مدت حداقل ۶ ماه در سال است و در‌این مدت حق کار کردن در آن کشور را ندارد. در حقیقت، درخواست کننده مانند یک بازدید کننده دائمی باید در کشور مدنظر زندگی کند، دارایی خویش را به آن کشور تزریق کند و به هیچ عنوان هیچ گونه درآمدی از آن کشور به دست نیاورد.

اقامتی که از‌این روش به دست می‌آید، یک ساله است و‌امکان مطالبه برای تمدید سالیانه آن وجود دارد. اگر شخصی بتواند ۵ سال پیوسته اقامت را تمدید کند، قادر است برای دریافت اقامت همیشگی مبادرت کند. اما مشکلی که وجود دارد‌این است که معمولا‌این اقامت ۵ سال تمدید نمی شود و درخواست متقاضیان رد می‌شود. در نتیجه‌این روش، راهی مطمئن برای برنامه ریزی آینده خانواده نیست و فقط به عنوان پروسه ای موقت لحاظ می‌شود.

اخذ اقامت اروپا از طریق ثبت شرکت

گزینه ثبت شرکت برای افراد خارجی در اصل برای کسانی است که به دنبال پیشرفت در درآمد و شغل خود در کشورهای اروپایی هستند. افرادی که واقعا در پی ثبت شرکت هستند، اصولا به دنبال دریافت اقامت نیستند. با‌این حال بعضی از شرکت های مهاجرتی برای جذب کردن مشتری‌این راه را به متقاضیان دریافت اقامت معرفی می‌کنند.

در‌این روش با ثبت شرکت برای درخواست کننده و در صورت رضایت افسر مهاجرتی، اقامت یک ساله داده می‌شود. اما مصائب زیادی در‌این روش موجود است. اول ‌اینکه افسران مهاجرتی افرادی بسیار زبده هستند و تعیین حقیقی یا صوری بودن شرکت و نیت متقاضی برای آن ها پیچیده نمیباشد. دوم ، در صورتی که افسر مهاجرتی با مطالبه متقاضی توافق کند و متقاضی موفق به گرفتن اقامت یک ساله شود ‌اما نتواند ایجاد درآمد کند و قادر به پرداخت  مالیات  نباشد ، اقامت او برای سال دوم تمدید نخواهد شد. علاوه بر‌ این دو موضوع، در بسیاری از موارد، حتی در صورتی که درخواست کننده بتواند مالیات را پرداخت کند، میزان بالای مالیات برای شرکتی که اصلا وجود خارجی ندارد و در نتیجه کسب سودی وجود نداشته است، از نظر متقاضی مناسب نمیباشد و خود او تصمیم می‌گیرد که انصراف دهد.

برای مشاوره رایگان و دریافت اطلاعات بیشتر در مورد پروسه های گرفتن اقامت اروپا از طریق سرمایه گذاری با مشاوران آیلیسترز تماس حاصل فرمایید.

Previous articleاقامت اروپا
Next articleاقامت اروپا