Homeاقامت و مهاجرتاقامت در اروپاراهنمای جامع مهاجرت به اروپا 2021

راهنمای جامع مهاجرت به اروپا 2021

-

راهنمای جامع مهاجرت به اروپا 2021

اخذ اقامت اروپا این‌روزها محبوبیت بالایی در میان اقشار گوناگون پیدا کرده است و افراد بسیاری در پی روش‌های بدون ریسک مهاجرت به کشورهای اروپایی می گردند. ازاین‌رو لازم دیدیم تا در مقاله ای به ارزیابی اصلی ترین اصطلاحات و همچنین مسائل پیرامون اقامت اروپا بپردازیم. در پایان این مقاله پاسخ پرسش‌های خود را در مورد شرایط زندگی در اروپا و روش‌های گوناگون اقامت در اروپا را پیدا خواهید کرد. چنانچه به پاسخ پرسش خود نرسیدید، در بخش دیدگاه‌ها پرسش‌های خود را مطرح نمایید و یا با شماره تلفن‌های مستقیم دفتر تماس حاصل فرمایید.

اروپا: قاره سبز

اروپا از لحاظ مساحت دومین قاره کوچک و از لحاظ جمعیت سومین قاره بزرگ است. این قاره از ۵۵ کشور که پنج کشور آن توسط جامعه اروپا به رسمیت شناخته‌نشده‌اند، تشکیل‌شده است. این قاره عمدتاً در نیمکره شرقی و به‌طور کامل در نیمکره شمالی قرار‌گرفته است. با وجود متقاضیان زیادی که جهت اقامت اروپا وجود دارد، حدود ۱۱ درصد از جمعیت جهان در این قاره زندگی می‌کنند. با این وجود بزرگ‌ترین جمعیت را کشور آلمان دارا است که بیش از ۸۱ میلیون نفر جمعیت دارد.

اکثر زبان‌های مرسوم در اروپا زبان‌های رومانشی (مانند فرانسوی، ایتالیایی، اسپانیایی)، زبان‌های آلمانی (ازجمله آلمانی، انگلیسی) و زبان‌های اسلاوی (ازجمله روسی، بلغاری، لهستانی) است. اغلب مردم اروپایی مسیحی (۷۶٪) هستند و تعداد کمی مسلمانان (۶٪) و یهودی و سایر دین‌ها نیز در آن وجود دارد. قریب ۱۸ درصد از همه اروپایی‌ها هیچ مذهبی ندارند.اخذ تابعیت اروپا در سال 2021

اتحادیه اروپا سمبلی از وحدت سیاسی و اقتصادی است. هدف از تشکیل این اتحاد تعیین قوانین مشترک در جهت ارتقای شرایط بازرگانی، تضمین آزادی و رفاه شهروندان، سازماندهی سرویس‌ها، کالاها و همچنین سرمایه در بازار داخلی افزایش سطح رفاهی مردم اروپاست. این قاره دارای کشورهای متعدد صنعتی است؛ بزرگ‌ترین مناطق صنعتی در مرکز اروپا، انگلستان، ایتالیا، اوکراین و قسمت اروپایی روسیه یافت می‌شود. کشاورزی، جنگلداری (در شمال اروپا) و ماهیگیری (در امتداد ساحل اقیانوس اطلس) نیز نمود خوبی دارند. اروپا دارای انواع زیادی از مواد معدنی است.

زغال‌سنگ، سنگ‌آهن و نمک بسیاری دارد. نفت و گاز در اروپا و در دریای شمال یافت می‌شود. زغال‌سنگ جهت تولید مقدار قابل‌توجهی از برق اروپا استفاده می‌شود؛ در نروژ و سوئد و در آلپ نیروگاه‌های برق‌آبی، درصد زیادی از قدرت را تأمین می‌کنند اما بیش از ۲۵ درصد از برق اروپا از قدرت هسته‌ای تولید می‌شود.

مزایای مهاجرت به اروپا برای ایرانیان

در سفر به کشورهای اروپایی و همچنین در مدت زمان انجام پروسه اخذ اقامت اروپا با طیف گسترده‌ای از فرهنگ‌ها روبه‌رو خواهید شد؛ پس در این زمینه حق انتخاب دارید و می‌توانید کشوری را جهت مهاجرت انتخاب کنید که فرهنگ آن به فرهنگ کشور شما نزدیک است (انگلیس بسیار شبیه به آمریکا است) یا چیزی متفاوت و منحصربه‌فرد را انتخاب کنید.

تاریخ و معماری اروپا یکی از چیزهایی است که اغلب مردم جهت مهاجرت مدنظر قرار می‌دهند. چنانچه شما از زندگی درجایی با تاریخ کهن و مکان‌های باستانی و کلیسا لذت می‌برید، اروپا می‌تواند همه این‌ها را به شما ارائه دهد. این مسئله باعث می‌شود زندگی در اروپا بسیار آموزشی باشد و مزایا و معایب مهاجرت به اروپا به‌صورت کلی، ایده‌آل جلوه کند.

معایب مهاجرت به اروپا برای ایرانیان

هزینه‌های سفر و اقامت اروپا بسیار زیاد است. به‌عنوان‌مثال، انجام یک سفر جاده‌ای در انگلستان یا فرانسه برای شما بسیار بیشتر از انجام سفر جاده‌ای در ایالات‌متحده هزینه دارد.

هزینه زندگی در اروپا به‌طورکلی بسیار بالاتر از ایالات‌متحده است. مطمئناً استثنائات بسیاری ازجمله لهستان و بلغارستان وجود دارند، اما درصورتی‌که می‌خواهید در اروپای غربی زندگی کنید، باید انتظار داشته باشید که برای احتیاجهای اساسی همچون لباس، غذا، املاک و مستغلات بیشتر هزینه کنید. مالیات بین کشورهای اروپایی متفاوت است، اما به‌عنوان یک قاعده کلی، کشورهای اروپایی از ساکنان خود به‌شدت مالیات می‌گیرند و راه‌های زیادی جهت انجام آن پیدا می‌کنند.

با مهاجرت به اروپا چه چیزی به دست می‌آوریم؟

در این مقاله ضمن ارائه راهنمایی‌های لازم در خصوص شرایط اخذ اقامت اروپا به صورت دائم بررسی خواهیم کرد که با مهاجرت به اروپا چه چیزی به دست می‌آورید. اروپا ازلحاظ کیفیت زندگی، زیبایی و رفاه یکی از بهترین قاره‌های جهان هست. از طرفی دیگر اگر به‌صورت اجمالی بخواهیم ارزیابی کنیم اروپا یکی از بهترین مناطق زندگی در جهان است.

با ارائه دلایل بی‌شماری می‌توان به کیفیت زندگی مطلوب، آب‌وهوای مناسب، طبیعت زیبا، سطح بالای سیستم آموزشی، بهره‌مندی از امکانات ارائه‌شده از طرف دولت، تکنولوژیک بودن کشورهای این قاره و وجود شرکت‌های صنعتی بسیار بزرگ اشاره کرد.

تمامی موارد ذکرشده شامل آرامش، امنیت روانی، اقتصادی و فرهنگی در کشورهای اروپایی است. همین مسئله باعث شده است افراد زیادی که در کشورهای در سراسر جهان زندگی می‌کنند را به فکر مهاجرت به اروپا و اخذ اقامت دائم اروپا اندازد.

اصطلاحات و نکات حیاتی

می‌توان گفت ۹۰% از افرادی که می‌گویند هر موسسه مهاجرتی یک‌چیز می‌گوید و باعث گمراه شدن افراد می‌شود، اطلاعات صحیحی در مورد اصطلاحات مهاجرتی نداشته و مطالب زیر را نخوانده‌اند. درصورتی‌که قصد مهاجرت و اخذ اقامت اروپا را دارید، این نکات حیاتی را از دست ندهید.

۱- ویزا، اقامت و تابعیت چیست و فرق آن‌ها در چیست؟

ویزا یا روادید نوعی گواهی‌نامه است که به دارنده آن اجازه عبور از و یا ورود به یک کشور را می‌دهد. ویزاها دارای هدف سفر، محدودیت رفت‌وآمد، مدت‌زمان مشخص جهت اقامت در کشور مقصد و تعداد دفعات مشخص جهت ورود به کشور مقصد است هستند. این مجوز به‌صورت برچسب یا مهر داخل ویزا متقاضی ثبت می‌گردد. چنانچه اطلاعی از نحوه اخذ ویزا ندارید، اطلاعات خوبی در مورد اینکه جهت گرفتن ویزا چه مدارکی لازم است؟ و یا برای چه کشورهایی ویزا لازم نیست؟ را می‌توانید در این بخش کسب نمایید.

ویزای شینگن چیست؟

ویزای شنگن مجوز ورود به ۲۶ کشور ناحیه شینگن است که بنا بر مدارک ارائه‌شده از طرف سفارت برای متقاضی اخذ ویزا صادر می‌گردد. مدت اعتبار این نوع ویزا ۶ ماه بوده و فرد در این بازه زمانی مجاز به اقامت تا حداکثر ۹۰ روز می‌باشد. بسته به نوع ویزا، فرد اجازه دارد یک، دو و یا چند بار به کشورهای این ناحیه وارد شود. ویزای شن گن می‌تواند از نوع کاری، تحصیلی، سرمایه‌گذاری، ثبت شرکت، توریستی، ازدواج و… باشد.

نکته بسیار مهمی که در اخذ تمامی انواع ویزا می‌بایست در نظر داشته باشید، الزام حضور شخص متقاضی برای ثبت اطلاعات بیومتریک است و ویزایی تحت عنوان ویزا بدون اثر انگشت وجود ندارد.

اقامت

محل اقامت هر شخص، منطقه معینی از یک کشور است که رابطه‌ای حقوقی و مادی بین آن شخص و کشور به وجود می‌آورد. چنانچه شخصی قصد داشته باشد در کشور دیگری اقامت کند و از امکانات کشور مقصد بهره‌مند شود، ابتدا می‌بایست ویزا و اجازه ورود به آن کشور را از سفارتخانه مربوطه اخذ نماید. بعد از اخذ ویزا می‌تواند نسبت به اخذ مجوز اقامت آن کشور اقدام نماید. اقامت دارای دو نوع موقت و دائم است.

اقامت موقت

اقامت موقت (Temporary resident) مجوزی است که برای یک فرد با تابعیت خارجی در کشوری دیگر جهت سکونت صادر می‌شود. این مجوز که دارای مدت‌زمانی محدود و مشخص است، ممکن است جهت مقاصد گوناگونی چون تحصیل، تجارت، شرکت در همایش و… به فرد اعطا گردد. محدودیت زمانی با توجه به نوع ویزا و یا اجازه اقامت مشخص می‌شود و قوانین کشورهای گوناگون در مورد اقامت موقت متفاوت می‌باشند.

اقامت دائم

بعد‌ازاینکه چند سال به‌صورت موقت در کشوری اقامت داشته باشید، می‌توانید جهت اخذ اقامت دائمی (Permanent Resident) تقاضا دهید. داشتن اقامت دائم یک کشور مزایای فراوانی چون حق کار، بهره‌مندی کامل از حقوق شهروندی، حق تحصیل رایگان، حق زندگی به مدت نامحدود در کشور مقصد و… برای فرد دارنده این اقامت دارد. چگونه اقامت اروپا بگیریم؟ یکی از مقالاتی است که به ارزیابی نحوه اخذ اقامت اروپا پرداخته است.

تابعیت

تابعیت به معنای عضویت یک فرد در جمعیت تشکیل‌دهنده دولت است. این عضویت باعث می‌شود رابطه‌ای سیاسی، اجتماعی، بین‌المللی و… میان فرد و دولت می‌شود و برای طرفین در قبال یکدیگر ایجاد تکلیف می‌کند.

تابعیت بعد از ۳ الی ۵ سال بعد از اقامت دائم و ۸ الی ۱۰ سال بعد از اقامت موقت به دست می‌آید. جهت آشنایی بیشتر با انواع گوناگون تابعیت می‌توانید مقاله انواع تابعیت چیست؟ را مطالعه نمایید.

تابعیت اصلی

تابعیت اصلی، تابعیت مبدأ یا ذاتی تابعیتی است که در زمان تولد هر فرد به‌صورت خودکار و به‌حکم قانون به او تحمیل می‌شود. این نوع تابعیت که در سراسر جهان قابل‌قبول است از دو طریق امکان‌پذیر است. از طریق تابعیت خونی و تابعیت خاکی.

تابعیت خونی

در تابعیت خونی، نوزاد به‌محض تولد تابعیت خود به‌واسطه تابعیت یکی از والدینش کسب می‌کند. این نوع تابعیت در اغلب کشورهای دنیا همچون سوئیس، آلمان، مجارستان، اتریش و… موردقبول قرار‌گرفته است.

تابعیت خاکی یا ارضی

تابعیت ارضی نوعی از تابعیت است که فرد به سبب موقعیت جغرافیایی و کشور محل تولدش کسب می‌نماید. کشورهایی مانند ایرلند، آرژانتین، کانادا، آمریکای لاتین، ونزوئلا، برزیل و… این نوع تابعیت را پذیرفته‌اند.

تابعیت اکتسابی

نوع دیگری از تابعیت که جدا از تابعیت هنگام تولد، فرد در طول زندگی‌اش بااراده خود و یا به دلیل وجود شرایطی کسب کرده است، تابعیت اکتسابی است. اخذ این نوع تابعیت معمولاً برای افرادی که قصد مهاجرت دارند، مورداستفاده قرار می‌گیرد. اخذ تابعیت اکتسابی در امر مهاجرت می‌تواند بهروش‌های تحصیلی، کاری و یا ازدواج به سبب اقامت طولانی‌مدت در یک کشور اشاره کند.

تابعیت مذهبی

تابعیت مذهبی به معنای تعلق افراد به مذهبی خاص است که به‌واسطه آن بعد از ورود به کشوری می‌تواند تابعیت آنجا را اخذ نماید.

تابعیت مضاعف

داشتن تابعیت دو کشور توسط یک فرد به‌صورت هم‌زمان تابعیت دوگانه یا تابعیت مضاعف می‌گویند.

۲ – پاسپورت مشابهتی

مهاجرت از طریق پاسپورت شباهتی به‌گونه‌ای است که فرد با پاسپورت شخص دیگری که ازلحاظ ظاهری به وی شباهت زیادی داشته و یا با ایجاد تغییرات جزئی به کمک گریم بتوان شباهت را بیشتر نمود، به‌عنوان شخص صاحب پاسپورت از گیت فرودگاه عبور نماید. بطور معمول در این موارد پاسپورت‌ها دزدی هستند؛ بعنوان مثال پاسپورت یک فرد هلندی که قیافه مشابه متقاضی ایرانی دارد.

۳ – خرید پاسپورت

درصورتی‌که قصد خروج از کشور از طریق پاسپورت مشابهتی را داشته باشید، خرید پاسپورت چاره کار است. این روش غیرقانونی بوده و ریسک بالایی را به همراه خواهد داشت. همچنین در صورت اقدام از این طریق، تنها راهی که جهت مهاجرت پیش رو خواهید داشت، پناهندگی خواهد بود.

۴ – کارت اقامت دائم

درصورتی‌که فرد بعد از تمدید مجوز اقامت موقت خود، موفق به دریافت اجازه اقامت شود، از طرف دولت کشور مقصد کارتی به وی اعطا می‌شود که بر روی آن تراشه‌ای وجود دارد که شامل اثرانگشت و عکس دارنده کارت می‌باشد. ارائه این کارت در مراجعه به ادارات دولتی الزامی است. به مجوز و کارت اقامت اروپا به‌صورت دائمی Permanent Residency گفته می‌شود که به‌اختصار به آن PR می‌گویند.

از زمان ثبت تقاضا جهت اقامت دائم، تا زمان صدور کارت و ارسال به سفارت حدود چهار هفته ممکن است طول بکشد. در نظر داشته باشید این کارت شامل اطلاعات شخصی افراد است. همچنین صدور کارت اقامت دائم به معنای پذیرفتن متقاضی به‌عنوان یک شهروند آن کشور بوده و همانند سایر افراد اجازه اقامت نامحدود، اجازه کار، اجازه باز کردن حساب، اجازه تردد در کشورهای عضو اتحادیه اروپا و… به وی اعطا می‌شود.

۵ – پیکاپ ویزا یا پیکاپ پاسپورت

گاهی جهت اخذ ویزای برخی از کشورها به دلیل تعطیلی سفارتخانه مدنظر نیازمند مراجعه به یک کشور واسطه هستید. این عمل را اصطلاحاً پیکاپ می‌گویند. درواقع پیکاپ پاسپورت تفاوتی با پیکاپ ویزا ندارد. متقاضی می‌تواند با انتخاب یک کارگزار قابل‌اعتماد و سپردن پاسپورت و مدارک موردنیاز خود به وی، مراجعه به کنسولگری مربوطه در کشور واسطه، اقدامات لازم جهت الصاق ویزا به پاسپورت شمارا انجام داده و بعد از پایان کار آن را در ایران به شما تحویل خواهد داد. به این پروسه ارسال پاسپورت، الصاق ویزا و بازگرداندن آن به شخص در اصطلاح پیکاپ پاسپورت گفته می‌شود.

مهاجرت به اروپا

۶ – مدرک زبان برای مهاجرت

داشتن مدرک زبان و تسلط بر زبان مرسوم کشور مقصد به‌عنوان عامل اصلی برقراری ارتباط در هنگام ورود به محیطی جدید، از اصلی‌ترین ملزومات مهاجرت است. نمره زبان مورد‌نیاز جهت اخذ مدرک درروش‌های گوناگون کاری، تحصیلی، ثبت شرکت و… با یکدیگر متفاوت هستند.

آیلتس یا تافل یا …؟

آزمون‌های زبان تافل و آیلتس از مهم‌ترین آزمون‌های بین‌المللی برای سنجش زبان هستند که تفاوتی میان آن‌ها وجود نداشته و بسته به هدفی که از مهاجرت دارید، می‌توانید مدرک خود را اخذ نمایید. بطور معمول جهت مهاجرت، اخذ مدرک آیلتس توصیه می‌شود؛ ولی درصورتی‌که قصد مهاجرت تحصیلی داشته باشید، ممکن است دانشگاه هدف اخذ مدرک آزمون تافل را در الزامات ارائه مدارک خود قرار دهد.

آیلتس آکادمیک ‌(IELTS ACADEMIC)

بسته به نوع هدفی که از مهاجرت دارید، می‌توانید انتخاب کنید که آزمون آیلتس خود را به صورت آکادمیک بخوانید یا جنرال؟ متقاضیانی که به‌قصد ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی و بالاتر در دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان مهاجرت می‌کنند، می‌بایست آیلتس آکادمیک ‌(IELTS Academic) بخوانند. متون ریدینگ و رایتینگ در آیلتس آکادمیک در حوزه موضوعات دانشگاهی و علمی است و نسبت به آیلتس جنرال مشکل است.

آیلتس جنرال یا عمومی ‌‌(IELTS GENERAL)

برای افرادی که باهدف تحصیل در مقاطع پایین‌تر از کارشناسی، کاری، ثبت شرکت و… به کشورهای خارجی قصد گرفتن مدرک آیلتس دارند، آیلتس جنرال یا عمومی (IELTS General) مناسب می‌باشد. متن ریدینگ و رایتینگ آیلتس جنرال نسبت به آکادمیک، کلی‌تر است. متون در مورد موضوعات اجتماعی بوده و برگرفته از روزنامه، تلویزیون، رادیو و اینترنت هستند.

۷ – کار سیاه

هنگامی‌که به کشوری دیگر مهاجرت می‌کنید تا زمانی که موفق به اخذ مجوز اقامت دائم خود نشده‌اید، برای کار کردن در کشور مقصد احتیاج به مجوز کار دارید. درصورتی‌که اقامت تحصیلی، گردشگری، درمانی و… داشته باشید و در مدت اقامت خود بدون مجوز و به‌صورت غیرقانونی درجایی مشغول به کار شوید، به اصطلاح کار سیاه انجام می‌دهید که در این حالت دستمزدی بسیار پایین‌تر از کاری که انجام می‌دهید را دریافت خواهید کرد.

۸ – اعتبار ویزا

اعتبار ویزاها بسته به هدف سفر و ویزاهای قبلی که دریافت نموده‌اید، متفاوت خواهند بود. مدت‌زمان اعتبار ویزاها سه‌ماهه، شش‌ماهه، یک‌ساله، دوساله، سه‌ساله و پنج‌ساله هستند. تعداد دفعات ورود به کشور مقصد نیز بسته به نوع ویزا اخذ می‌کنند متفاوت است و می‌تواند یک‌بار ورود، دو بار ورود، چند بار ورود و نامحدود باشد.

۹ – فرق کنسولگری و سفارت

سفارتخانه از کنسولگری بزرگ‌تر و مهم‌تر است. سفارتخانه مأموریت دیپلماتیک دائمی دارد و در پایتخت کشورها جای می‌گیرد. به‌طور مثال سفارت ایران در لندن و سفارت انگلیس در تهران است. کنسولگری از سفارتخانه کوچک‌تر است و در بزرگ‌ترین شهر توریستی یا مهم‌ترین شهر یک کشور مستقر می‌شود؛ بعنوان مثال کنسولگری ایران در هرات و کنسولگری افغانستان در مشهد قرار‌گرفته است. کنسولگری‌ها مسئول رسیدگی به مسائل کم‌اهمیت‌تر دیپلماتیک حل مسائل مهاجران، توریست‌ها و تبعیدشدگان، کمک به روابط تجاری طرفین و… است.

۱۰ – وکیل مهاجرت

وکیلی که برای انجام امور مهاجرت، وکالت پرونده شما را بر عهده می‌گیرد، به جدیدترین قوانین کشورها و سفارتخانه‌ها آشنایی دارند، ارتباط مستقیم با وکیل مهاجرت سایر کشورها، از تغییرات قوانین مربوط به مهاجرت اطلاع دارند و ارتباطات بین‌المللی، وکیل مهاجرت می‌گویند.

 

۱۱ – مجوز کار دانشجویی

دانشجویانی که به‌صورت تمام‌وقت در کشورهای اروپایی مشغول به تحصیل هستند، درصورتی‌که شرایط لازم را داشته باشند می‌توانند به‌صورت نیمه‌وقت و حداکثر تا ۲۰ ساعت در هفته کار کنند. برای انجام کار دانشجویی، متقاضی می‌بایست از دانشگاه مجوز مربوطه را دریافت نماید.

این مجوز با ارائه مدارک موردنیاز به دانشگاه و داشتن شرایط لازم همچون داشتن نمرات بالا در حین تحصیل و اثبات عدم همخوانی شهریه دانشگاه و مخارج با درآمد دانشجو ، قابل اخذ است. کار در حین تحصیل علاوه بر کسب مهارت و کمک به خرج روزانه دانشجو، وی را با بازار کار آشنا کرده و برای بعد از پایان دوران تحصیل آماده می‌نماید. کار دانشجویی می‌تواند در داخل و یا خارج از دانشگاه انجام شود.

کار دانشجویی در دانشگاه (ON CAMPUS)

دانشجویان متقاضی کار درصورتی‌که در مؤسسات آموزشی، کالج یا دانشگاه دولتی یا خصوصی به‌صورت تمام‌وقت مشغول به تحصیل باشند، می‌توانند در دانشگاه محل تحصیل خود تا سقف ۲۰ ساعت کار دانشجویی انجام دهند.

کار دانشجویی در خارج از دانشگاه (OFF CAMPUS)

دانشجویان متقاضی کار خارج از دانشگاه می‌توانند بعد از کسب مجوز کار دانشجویی از دانشگاه، با داشتن شماره تأمین اجتماعی (SIN Number) خود مشغول به کار شوند. دانشجویان حتی می‌توانند در ایام تابستان که دانشگاه‌ها تعطیل هستند، به‌صورت تمام‌وقت کار کنند.

شرایط لازم برای کار دانشجویی خارج از دانشگاه

دانشجوی متقاضی جهت کار در خارج از دانشگاه می‌بایست دارای شرایطی باشد که به شرح زیر است:

    • داشتن مجوز معتبر تحصیل در دانشگاه
    • اشتغال به تحصیل در یک دوره تمام‌وقت
    • اشتغال به تحصیل در یک دوره که بیشتر از شش ماه باشد و منجر به دریافت مدرک شود.

۱۲- شهروندی یا سیتیزن شیپ

شهروندی یا سیتیزن شیپ کشورهای اروپایی از روش‌های گوناگونی قابل اخذ است. اقامت در کشورهای اروپایی مستلزم داشتن مجوز اقامتی است. در ابتدا افراد با داشتن مجوز اقامت موقت در اروپا حضور دارند. این مجوز برای پنج سال قابل تمدید است؛ بعد‌ازآن متقاضی می‌تواند برای تقاضای اقامت اروپا به‌صورت دائم اقدام نماید. فرد دارنده مجوز اقامت دائم، درواقع شهروند آن کشور محسوب شده و می‌تواند از حقوق و مزایای فراوانی که برای سایر شهروندان در نظر گرفته می‌شود، بهره‌مند شود. برخی از این مزایا عبارت‌اند از:

  • سفر بدون احتیاج به ویزا به بیش از ۱۳۰ کشور در جهان
  • تحصیل رایگان
  • سرویس‌های بهداشتی و بیمه
  • بهره‌مندی از امکانات رفاهی شهروندی
  • امنیت بالا
  • کیفیت مطلوب زندگی
  • موقعیت شغلی مطلوب با حقوق و مزایا

۱۳- اسپانسرشیپ

با چند سال زندگی در کشورهای اروپایی می‌توان اقامت دائم و شهروندی آن کشور را به دست آورد. آن دسته از افرادی که شهروند یک کشور هستند، ۳ الی ۵ سال بعد از اخذ شهروندی، می‌توانند پاسپورت یا تابعیت کشور مدنظر را اخذ کنند. فرد مقیم یا تبعه یک کشور، با داشتن شرایطی خاص می‌تواند برای افراد نزدیک و اعضای خانواده به‌عنوان اسپانسر عمل کرده و برای آن‌ها اقامت بگیرد. در مهاجرت اسپانسرشیپ، فرد اسپانسر باید دارای شرایط زیر باشد:

  • دارنده اقامت دائم و یا تابعیت کشور مقصد
  • سن بالای ۱۸ سال
  • برگه تائید تمکن مالی برای اسپانسر شدن
  • نداشتن بدهی و تعهد انجام‌نشده به دولت
  • نداشتن تقاضای کمک از دولت در پرونده

۱۴ – تست بیومتریک و اثرانگشت

یکی از مراحل اصلی اخذ هر نوع ویزا، انجام تست بیومتریک و اثرانگشت است. این مرحله می‌تواند شامل ثبت اثرانگشت، رنگ چشم، اسکن قرنیه و عنبیه چشم، گروه خونی، ثبت صدا و سایر موارد منحصربه‌فرد باشد. این کار به‌منظور جلوگیری از سو استفاده از اطلاعات اشخاص انجام می‌شود. کلیه اطلاعات بیومتریک افراد که طی پروسه اخذ ویزا ثبت و گردآوری می‌شوند، در سازمانی بین‌المللی واردشده و از تمامی مراکز اخذ ویزا چون سفارت‌ها در کشورهای گوناگون، قابل‌دسترس است.

۱۵ – توصیه‌نامه تحصیلی

یکی از مدارک مهمی که متقاضی تحصیل در اروپا جهت اخذ پذیرش دانشگاه مقصد در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری احتیاج دارد، توصیه‌نامه تحصیلی است. این نامه اغلب توسط اساتید دانشگاهی و افرادی که با مدارج علمی بالا برای متقاضی ادامه تحصیل نوشته می‌شود. در این نامه به عملکرد، توانایی‌ها، ظرفیت‌های علمی و شرح آن‌ها پرداخته می‌شود.

۱۶ – مجوز کار (Work Permit)

کشورهای اروپایی به‌منظور پیشرفت هرچه بیشتر و کمک به رونق بازار کار، از نیروهای متخصص و ماهر دعوت به همکاری می‌کنند. این دعوت به همکاری از طریق انتشار موقعیت‌های شغلی بر روی سایت‌های کاریابی معتبر همچون سایت کاریابی گلسدور Glassdoor اروپا و یا وب‌سایت رسمی وزارت کار کشورهای اتحادیه اروپا صورت می‌گیرد.

متقاضیان مهاجرت کاری به اروپا می‌توانند با ارسال رزومه کاری خود که شامل مهارت و تخصص‌های فردی، مدارک دانشگاهی و گواهی‌نامه‌ها و همچنین سابقه کاری مرتبط است، برای این جایگاه‌های شغلی، با کارفرمای خارجی مذاکره کنند. درصورتی‌که جهت اخذ جایگاه شغلی به توافق رسیدند، کارفرما نامه تائیدیه برای متقاضی ارسال می‌نماید.

از سویی دیگر در هنگام صدور ویزا می‌بایست هدف از اقامت در کشور مقصد مشخص باشد؛ زیرا هر نوع ویزا دارای محدودیت‌های مشخص و مجوزهای مخصوص به خود است. درصورتی‌که با انجام توافقات لازم با کارفرمای خارجی معتبر، یک پیشنهاد شغلی داشته باشید می‌توانید نسبت به دریافت مجوز کار در اروپا اقدام نمایید.

از اصلی‌ترین مدارکی که جهت دریافت مجوز کار (Work Permit) احتیاج است، نامه تائید کارفرمای خارجی بابت ارائه پیشنهاد شغلی و نامه ارزیابی بازار کار است که هردو از سمت کارفرما می‌بایست تهیه شوند. به‌واسطه دریافت مجوز کار، متقاضی تا زمانی که در موقعیت شغلی رسمی و معتبر مشغول به کار باشد، مجاز است در کشور مقصد اقامت داشته باشد.

۱۷ – بلوکارت چیست؟

بلوکارت درواقع نوعی ویزای کاری است که در تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به‌جز دانمارک، ایرلند و انگلیس معتبر است و برای شهروندان کشورهایی غیر از اتحادیه اروپا صادر می‌شود. این مجوز کاری درنهایت منجر به اخذ مجوز اقامت برای متقاضی خواهد شد. بلو کارت از کارت سبز (Green Card) آمریکا الهام گرفته‌شده و رنگ آبی آن برگرفته از رنگ پرچم اتحادیه اروپا است. مدت اعتبار بلو کارت بسته به نوع کار، بین یک الی چهار سال معتبر و قابل تمدید است.

بلو کارت در اصل مهری است که در پاسپورت فرد درج می‌شود و جهت اخذ آن، فرد می‌بایست یک پیشنهاد کاری تائید شده از طرف کارفرمای خارجی داشته باشد؛ همچنین داشتن دست‌کم مدرک کارشناسی و یا پنج سال سابقه کاری مرتبط با تخصص جهت تقاضای بلوکارت الزامی است.

بیشترین بلوکارت صادرشده در اروپا مربوط به کشورهای آلمان، فرانسه و لهستان هستند. شرط اولیه برای تقاضای بلو کارت داشتن پیشنهاد شغلی معتبر است. دو سال ابتدای اخذ بلو کارت، فرد می‌بایست در همان جایگاه شغلی که بر مبنای آن تقاضا داده است، مشغول به کار باشد ولی بعد‌ازآن می‌تواند شغلش را عوض کند.

۱۸ – اقامت دائم پس از تحصیل

اقامتی که از طریق تحصیل برای متقاضی به دست می‌آید، فقط تا پایان دوران تحصیل اعتبار دارد. بنا بر قوانین مهاجرتی کشورها، بعد از فارغ‌التحصیلی فرد موظف است به کشور خود بازگردد. درصورتی‌که متقاضی قصد اقامت اروپا را داشته باشد، باید نوع ویزای خود را عوض کند. از بهترین روش‌هایی که جهت اقامت دائم بعد از تحصیل در کشور مقصد می‌توان به آن‌ها اشاره کرد، عبارت‌اند از:

اقامت از طریق ازدواج با فردی که تبعه کشور مذکور است.

اقامت در کشور مذکور از طریق کار

در این روش متقاضی می‌تواند با داشتن یک پیشنهاد شغلی از طرف کارفرمای خارجی، موفق شود ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل نماید و با داشتن مجوز کار رسمی در کشور مقصد خود اقامت گزیند. در این خصوص مقاله چگونه جاب آفر بگیریم می‌تواند کمک زیادی به متقاضیان کند.

دانشجویان با داشتن مجوز ۲۰ ساعت کار در حین تحصیل می‌توانند ضمن کسب سابقه کاری و آموزش ضمن کار مرتبط با رشته تحصیلی، مهارت‌های لازم را کسب نمایند. این مسئله تا حدود زیادی به آن‌ها کمک خواهد کرد که بعد از فارغ‌التحصیلی تنها با گذراندن چندین جلسه کارآموزی، به‌راحتی بتوانند نزد کارفرمایان خارجی مشغول به کارشده و ویزای کاری بگیرند.

۱۹ – اخذ پاسپورت اروپا

به‌صورت کلی اخذ پاسپورت اروپا از دو روش امکان‌پذیر است. پرداخت مالی بلاعوض جهت اخذ و اخذ پاسپورت بعد از ۸ الی ۱۰ سال. در ادامه به ارزیابی هریک از این دو روش خواهیم پرداخت.

پرداخت مالی بلاعوض

سریع‌ترین روشی که جهت اخذ پاسپورت اروپایی ممکن است وجود داشته باشد، این روش است که ملزم گذران زمان طولانی نمی‌شود و برای مدت محدود برای تکمیل بودجه و کمک به مسائل مالی ایجاد می‌شود. متقاضی در این روش از طریق خرید اوراق قرضه و تحویل به دولت کشور مقصد و یا پرداخت پول به‌صورت مستقیم، پاسپورت آن کشور را خریداری کند. پاسپورت آندورا، پاسپورت اکوادور، پاسپورت سنت لوسیا و … از این روش قابل خریداری هستند. اوکراین و بلغارستان نیز در لیست این کشورها قرار دارند؛ البته مبلغ قابل پرداخت در کشورهای گوناگون، متفاوت است.

دریافت پاسپورت بعد از ۸ الی ۱۰ سال

طبق روش، متقاضی نخست می‌بایست از روش‌های مهاجرتی متداول، اقامت موقت کشور مدنظر را اخذ نماید. کارت‌های اقامتی موقت در شرایط عادی اعتباری یک یا دوساله دارند. مجوز اقامت موقت تا ۵ سال می‌بایست تمدید شود؛ شرایط تمدید در کشورهای گوناگون، ممکن است متفاوت باشد.

بعد از گذشت ۵ سال از اخذ مجوز اقامت موقت، متقاضی می‌تواند جهت اقامت دائم تقاضا داده و آن را اخذ نماید. بسته به شرایط کشوری که در آن زندگی می‌کنید، ۳ الی ۵ سال بعد از اخذ اقامت اروپا به‌صورت دائم، در صورت داشتن شرایط زیر، می‌توانید نسبت به اخذ پاسپورت کشور مدنظر اقدام کرده و آن را دریافت نمایید.

آشنایی کامل و تسلط بر زبان، تاریخ و تمدن کشور مدنظر و همچنین آشنایی با قوانین اجتماعی بعضی از این شرایط هستند. این روش اخذ پاسپورت، به دلیل اینکه زمان‌بر است، هزینه‌های بسیار کمتری نسبت به روش دیگر دارد. در صورت داشتن هرگونه سؤال و تمایل به گرفتن مشاوره رایگان درزمینهٔ اخذ اقامت اروپا و همچنین اخذ پاسپورت کشور مقصد، می‌توانید با شماره‌های آیلیسترزتماس حاصل نمایید و از مشاوره رایگان ما بهره‌مند شوید.

تقسیم‌بندی ویزا ازنظر هدف سفر

ویزاها انواع گوناگونی دارند که جهت مقاصد متفاوتی صادر می‌شود. مدت‌زمان اعتبار هر نوع ویزا، تعداد دفعاتی که توسط آن می‌توان وارد کشور مقصد شد و میزان محدودیت‌هایی که فرد دارنده ویزا دارد، متفاوت خواهد بود. انواع ویزاها به شرح زیر هستند:

ویزای توریستی

همان‌طور که از نام این نوع ویزا پیداست جهت مقاصد گردشگری و توریستی صادر می‌شود و دارای مدت‌زمان محدود و مشخص جهت اقامت در کشور مقصد است.

ویزای ملاقات دوستان و اقوام

ویزای ملاقات دوستان و اقوام نیز مانند ویزای گردشگری است؛ با این تفاوت که با داشتن دعوت‌نامه ارسالی از طرف اقوام دارای اقامت دائم کشور مقصد، شانس بیشتری برای تائید تقاضای ویزا خواهید داشت.

ویزای درمان

این نوع ویزا جهت مقاصد درمانی صادر می‌شود تا فرد متقاضی توسط آن بتواند باهدف معالجه و درمان به کشور مقصد واردشده و تا پایان دوره درمان اقامت داشته باشد.

ویزای عبوری یا ترانزیت

مدت اعتبار ویزای عبوری یا ترانزیت بسیار کوتاه است. این ویزا جهت عبور از یک کشور برای رسیدن به کشور ثالث صادر می‌گردد. دارنده این نوع ویزا نمی‌تواند از فرودگاه کشور واسط خارج شود و فقط مجاز به تردد در محوطه فرودگاه است.

ویزای کار و تعطیلات

این گونه ویزا که قبلا توسط استرالیا برای ایرانیان صادر می‌گردید، به فرد دارنده آن با اعمال محدودیت‌هایی مشخص اجازه کار در حین اقامت توریستی و گردشی را می‌داد. باید بدانید که این نوع ویزا دیگر برای ایرانیان اعتباری ندارد.

ویزای دانشجویی

این گونه ویزا زیرمجموعه ویزای تحصیلی است که مختص تحصیل در مقاطع تحصیلی کارشناسی و بالاتر است. جهت اخذ ویزای دانشجویی فرد متقاضی می‌بایست از دانشگاه مدنظر پذیرش‌نامه دریافت و به سفارت ارائه دهد.

ویزای کاری

ویزای کاری نوعی از ویزا است که فرد به‌واسطه داشتن آن اجازه دارد به‌صورت تمام‌وقت در سازمان‌ها و شرکت‌هایی که کار مرتبط با تخصص متقاضی را دارند، به‌صورت رسمی مشغول به کار شود.

ویزای ورزشی

این گونه ویزا باهدف ورود و اقامت ورزشکاران در تمامی سطوح و همچنین داوران جهت شرکت در مسابقات و یا انجام فعالیت‌های ورزشی صادر می‌شود.

ویزای تجاری

ویزای تجاری باهدف انجام تجارت و یا راه‌اندازی بیزینس در کشور مقصد با ارائه مدارک کافی برای فرد صادر می‌شود.

ویزای ثبت شرکت

این نوع ویزا برای افرادی صادر می‌شود که قصد ثبت شرکت، استارتاپ و راه اندازی بیزینس در یک کشور خارجی باهدف اخذ اقامت دارند.

دعوت‌نامه

دعوت‌نامه درواقع نامه‌ای است که از طرف یک فرد دارای اقامت دائم یک کشور، جهت دعوت از خویشاوندان و اقوام نزدیک ارسال می‌گردد. در ارسال این نامه فرد دعوت‌کننده با ارائه مدارک موردنیاز متعهد می‌شود هزینه‌های زمان اقامت میهمانان را بر عهده می‌گیرد. دعوت‌نامه‌ها ممکن است برای مقاصد گوناگونی ارسال شوند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

دعوت‌نامه تجاری

این نوع دعوت‌نامه به‌طور معمول جهت امور تجاری و از سمت شرکای تجاری بین‌المللی ارسال می‌شود. فرد دعوت شونده می‌تواند از طریق این دعوت‌نامه ویزا اخذ نماید و به سفر با مقاصد انجام امور تجاری همانند عقد قرارداد میان شرکتی بپردازند.

دعوت‌نامه توریستی

جهت سفر به اکثر کشورها احتیاج به دعوت‌نامه توریستی دارید. دعوت‌نامه توریستی، نامه‌ای است که جهت اخذ ویزا به آن احتیاج پیدا خواهید کرد. این دعوت‌نامه نقطه شروع کار شما برای رفتن به سفارت مربوطه و دریافت فرم‌های تقاضای ویزا است.

دعوت‌نامه کاری

دعوت‌نامه کاری نوعی دعوت‌نامه رسمی است که از طرف یک شرکت معتبر یا کارفرمای نبعه آن کشور صادر می‌شود تا شخص مهاجر بعد از سفر به کشور مقصد به‌عنوان یک کارمند در آن شرکت مشغول به کار شود. این گونه ویزا تا مهلت پایان قرارداد با شرکت مدنظر، اعتبار دارد.

دعوت‌نامه پزشکی

با پیشرفت تکنولوژی و علم درزمینهٔ‌های پزشکی، درمان اغلب بیماری‌های نادر نیز ممکن شده است. دعوت‌نامه پزشکی در مواردی ارسال می‌گردد که فرد دعوت شونده دارای بیماری خاصی باشد و جهت انجام جراحی و مراقبت‌های پزشکی احتیاج به ورود به کشوری خارجی داشته باشند.

دعوت‌نامه نمایشگاهی

دعوت‌نامه نمایشگاهی توسط برگزارکنندگان نمایشگاه‌ها برای افراد ارسال می‌شود. افرادی که قصد مسافرت جهت مقاصد تجاری ازجمله شرکت در نمایشگاه‌ها در کشور مقصد را دارند نیازمند این دعوت‌نامه می‌باشند.

انواع ویزا ازنظر دفعات اجازه ورود به کشور

ویزاهایی که اخذ می‌نمایید، برحسب درخواستی که ثبت کرده بودید دارای محدودیت در دفعات ورود به محدوده کشور مقصد است. هنگام تحویل ویزا بازه زمانی اعتبار ویزا، مدت‌زمان اجازه ورود در کشور و همچنین تعداد دفعات اجازه ورود به کشور را می‌بایست چک نمایید.

ویزای یک‌بار ورود (SINGLE VISA)

در طول مدت اعتبار این نوع ویزای، فرد متقاضی تنها یک‌بار اجازه ورود و خروج از کشور مقصد را دارد.

ویزای دو بار ورود (ِDOUBLE VISA)

ویزای دو بار ورود به نحوی است که در بازه زمانی اعتبار ویزا متقاضی اجازه دارد دو بار به کشور مقصد وارد و دو بار خارج شوید. حتی در صورت داشتن اعتبار زمانی، مجاز به ورود به‌دفعات بیشتر نخواهید بود.

ویزای چند بار ورود (ِMULTIPLE VISA)

از مزایای ویزای چند بار ورود می‌توان به این مورد اشاره کرد که تا زمانی که ویزا ازلحاظ زمانی اعتبار دارد، فرد دارنده ویزا مجاز به ورود به‌دفعات نامحدود به کشور مقصد می‌باشد. از متداول‌ترین انواع این نوع ویزا می‌توان به ویزا مولتی کانادا اشاره کرد.

فرودگاهی (AIRPORT TRANSIT VISA)

ویزای فرودگاهی یا صفر بار ورود نوعی خاص از ویزای ترانزیت یا عبور است. این نوع ویزا برای زمانی استفاده می‌شود که متقاضی می‌بایست برای ادامه سفر، سوار هواپیما دیگری شود. این نوع ویزا فرد در اصل مجوز خروج از هواپیما، رفتن به سالن ترانزیت و وارد شدن به هواپیما بعدی است. بیشتر کشورهای اروپایی و همچنین آمریکا چنین قانونی برای پاسپورت‌های ایرانی را اعمال می‌کنند.

روش‌های مهاجرت به اروپا

این روزها نرخ مهاجرت به اروپا به دلیل امکاناتی و مزایایی که دارد، روند رو به رشدی را در پیش‌گرفته است. روش‌های قانونی فراوانی جهت مهاجرت و اخذ اقامت اروپا وجود دارد که شرایط آن‌ها ممکن است در کشورهای گوناگون، متفاوت باشد.

توجه فرمایید بعضی از روش‌های ذیل جزء سرویس‌های موسسه مهاجرتی آیلیسترزبوده و این موسسه مجری تمام روش‌های مهاجرتی نمی‌باشد. جهت کسب مشاوره رایگان مهاجرتی با شماره تلفن‌های موسسه تماس حاصل فرمایید. انواع روش‌های مهاجرتی در ادامه موردارزیابی قرار خواهند گرفت.

مهاجرت به اروپا از روش تحصیل

افراد زیادی هستند که همیشه تحصیل در دانشگاه‌های برتر جهان برایشان جذابیت دارد. کشورهای اروپایی برترین دانشگاه‌های جهان را در خود جای‌داده و علاوه بر رتبه‌بندی بالا، رایگان بودن تحصیل در اکثر این کشورها هر فردی را مجذوب دانشگاه‌های آن می‌نماید. دانشجویانی که در اروپا تحصیل می‌کنند ۲۰ ساعت در هفته اجازه کار پاره‌وقت دارند. بعد از فارغ‌التحصیلی درصورتی‌که در یک شغل پذیرفته و مشغول به کار شوند، امکان اخذ اقامت اروپا را خواهند داشت.

تحصیل با بورسیه به همراه فاند

دانشجویان نخبه، دارای مدارج علمی بالا و سابقه تحقیقات پژوهشی می‌توانند با ترجمه مدارک خود با کمی جستجو دانشگاهی ایده‌آل پیداکرده و تقاضای پذیرش بدهند. برای این کار هم احتیاجی به موسسه های مهاجرتی نخواهید داشت. بعد از شروع تحصیل نیز می‌توانند با انجام کارهای دانشگاهی، تحقیقاتی، پژوهشی و… فاند دریافت نمایند.

تحصیل در اروپا در کلیه مقاطع تحصیلی همچون دبستان، دبیرستان، دانشگاه و مقاطع تحصیلات تکمیلی برای متقاضیان امکان‌پذیر خواهد بود. یکی از روش‌های مهاجرتی متداول به اروپا از طریق تحصیل در دانشگاه است که دارای دو نوع می‌باشد.

تحصیل در اروپا 2021

تحصیل بدون بورسیه در دانشگاه‌های شهریه محور

تحصیل در دانشگاه های شهریه محور مخصوص افرادی است که از تمکن مالی مطلوبی برخوردار هستند و با پرداخت شهریه دانشگاهی تا حدود سالانه ۴۰۰ میلیون تومان مشکلی نداشته باشند. (با توجه به نوسانات ارز ممکن است این مبلغ تا ۵۰۰ میلیون تومان نیز برسد.)

دانشجویان تا ۲۰ ساعت در هفته اجازه کار دارند که به دلیل اشتغال در کارهای سطح پایین، نهایتاً ۷۰۰ یورو می‌توانند کسب نمایند. با توجه به هزینه بالای تحصیل و زندگی، این درآمد می‌تواند ت۰ا حدود بسیار کمی به مخارج کمک کند.

مزایای مهاجرت تحصیلی به اروپا
  • تحصیل در مراکز دانشگاهی عالی رتبه
  • امکان اخذ بورسیه تحصیلی
  • امکان استفاده از وام‌های تحصیلی
  • امکان تردد در کشورهای اروپایی حوزه شنگن
  • برخورداری از امکانات رفاهی کشورهای اروپایی
  • امکان اخذ اقامت بعد از فارغ التحصیلی
  • افزایش شانس پیدا کردن شغل در کشورهای اروپایی و برخورداری از مزایای آن‌ها
  • ساخت رزومه قوی و معتبر
  • معتبر بودن مدرک تحصیلی در کشورهای اروپایی

مهاجرت به اروپا از روش کاری

به دنبال کمبود نیروی کار و احتیاج اتحادیه اروپا به نیروی انسانی در برنامه چشم‌انداز اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، در سال ۲۰۰۷ طرح و برنامه‌ای با ایده‌ی الهام گرفته از طرح گرین کارت آمریکا و با استفاده از نماد پرچم اتحادیه اروپا که به رنگ آبی است تحت نام Bluecard یا همان “کارت آبی” ارائه نمود که طی آن نیروهای کاری و متخصص غیراروپایی بتوانند در قالب این برنامه به‌ همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا (به‌غیراز کشورهای انگلستان، ایرلند و دانمارک که از شرکت در این برنامه خودداری نمودند) مهاجرت کاری داشته باشند.

با استفاده از کارت آبی دروازه‌های اتحادیه اروپا به روی شهروندان کشورهای غیراروپایی که شرایط مهاجرت به اروپا برای کار رادارند باز می‌شود. نخستین کشور از اتحادیه اروپا که تاکنون از این برنامه استقبال بیشتری نموده و حتی مقدمات اجرایی این برنامه را فراهم آورده است، بزرگ‌ترین قدرت صنعتی اروپا کشور آلمان هست که شرایط و پیش‌نیازهای احراز کارت آبی و اقامت اروپا را به‌طور رسمی اعلام و از اول ماه جولای سال ۲۰۱۲ میلادی به آن ضمانت اجرایی نیز داده است.

روش‌های مهاجرت کاری

به طور کلی مهاجرت به اروپا از روش کاری یکی از روش‌های متداول و درعین‌حال از دشوار‌ترین روش‌هاست که اقامت فرد متقاضی در کشور مقصد، منوط بر داشتن ویزا با اجازه کار است. سه روش عمده جهت مهاجرت به اروپا از روش کاری و دریافت اجازه کار وجود دارد که انتخاب روش با توجه به مهارت و توانمندی های متقاضی انجام می شود.

اسکیل ورکر

در روش اسکیل ورکر شما با توجه به مهارت، توانایی و تخصصی که دارید، رتبه‌بندی خواهید شد؛ سپس نفرات دارای برترین رتبه‌ها طبق سیستم‌های دولتی جذب نیروی کار آن کشور خواهند شد. امکان‌پذیرش در روش اسکیل ورکر به دلیل اساس شایسته‌سالاری بسیار مشکل است؛ زیرا در پذیرش انواع شغل و تعداد نیرو محدودیت وجود دارد. همچنین نمره زبان، میزان تحصیلات، مهارت‌ها و… شریک زندگی‌تان نیز در امتیازبندی مؤثر خواهد بود.

جاب آفر

می‌توان گفت بهترین و به‌نوعی سخت‌ترین روش مهاجرتی که درصد ریجکت آن تقریباً صفر است، روش جاب آفر یا دریافت پیشنهاد کار است. در این روش متقاضی مهاجرت با توجه به مهارت و تخصصی که دارد، برای ما رزومه ارسال می‌کند. وکیل ما بسته رزومه در کانادا یا اروپا کارفرمای خارجی دارای شرکت بین‌المللی و یک موقعیت شغلی پیداکرده و در صورت تمایل متقاضی، قرارداد بسته می‌شود. دیده شدن بر اساس مهارت و اخذ سریع ویزا از مزایای روش جاب آفر است.

جاب سیکر

در روش جاب سیکر فرد با دریافت ویزای شش ماهه اجازه دارد به کشور مقصد رفت و آمد داشته باشد تا کاری پیداکرده و با کارفرمای خارجی قرداد ببندد. اثبات داشتن تخصص و مهارت در موردی خاص در این روش الزامی است و مطابق آن می‌بایست تقاضای شغل بدهید. درصورتی‌که در مدت شش ماه موفق به پیدا کردن کار نشوید، باید به کشور خود بازگردید.

جهت ارزیابی اینکه کدام روش مهاجرت کاری بهتر است؟ (اسکیل ورکر یا جاب آفر یا جاب سیکر) و یا آشنایی با ارتقای امتیاز اسکیل ورکر با دریافت جاب آفر می‌توانید مطالب مربوطه را مطالعه نمایید.

اکسپرس اینتری چیست

در روش مهاجرتی اکسپرس انتری هر متقاضی می‌بایست حداقل ۶۷ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز را کسب نماید تا بتواند در این برنامه وارد شود. فاکتورهای مهمی در موفقیت پروندها موثرند که بعضی از آن‌ها عبارت اند از:

  • تجربه کاری (با سابقه بیمه)
  • سن
  • میزان تحصیلات
  • داشتن پیشنهاد کاری
  • مدرک زبان انگلیسی یا فرانسه
  • داشتن بستگان نزدیک و یا اقوام درجه یک در کانادا

مزایا مهاجرت به اروپا از طریق کار

  • امکان اخذ اقامت دائم بعد از سه سال
  • تمدید آسان ویزا
  • امکان تردد در کشورهای حوزه شنگن
  • امکان اخذ اقامت اروپا برای تمامی افراد خانواده
  • زندگی در کشورهای پیشرفته و برخورداری از امکانات آن‌ها

اخذ اقامت کاری اروپا 2021

مهاجرت به اروپا از طریق ویزای توریستی

همان‌گونه که از اسم این روش اخذ اقامت پیداست، ویزا و مجوز اقامتی دارای مدت‌زمان محدود و باهدف گردشگری صادر می‌شود. ویزای توریستی دارای دو نوع مختلف می‌باشد:

با تمکن مالی

ویزای توریستی نیازمند ارائه مدارک مبتنی بر تمکن مالی فرد متقاضی و اثبات دارایی‌های وی اعم از اسناد ملکی، حساب بانکی و… است. مدارک مالی فرد متقاضی به‌نوعی تضمین‌کننده بازگشت فرد به کشور هستند؛ در صورت عدم بازگشت به کشور از این طریق، اموال فرد در داخل کشور مصادره خواهد شد.

بدون تمکن مالی

در این ویزای توریستی بدون تمکن مالی احتیاجی به ارائه مدارک جهت اثبات دارایی‌ها و تمکن مالی ندارید، مدارک موردنیاز توسط دفتر مهاجرتی آماده خواهد شد و فرد متقاضی تنها با ارائه پاسپورت خود می‌تواند ویزای گردشگری بگیرد. امکان پناهندگی و عدم بازگشت به کشور در این روش وجود دارد.

پناهندگی

فردی که به‌واسطه داشتن علل و ترس‌هایی خاص در امنیت قرار نداشته و نمی‌تواند در کشور خود بماند، طبق حق طبیعی هر انسان می‌تواند خود را به اولین کشور امن رسانده و تقاضای حمایت کند؛ با این کار فرد تقاضای پناهندگی می‌دهد.

پناهنده چیست و کیست؟

پناهنده به فردی گفته می‌شود که به علت ترس از دلایلی مشخص و مورد تائید اداره پناهندگی و سازمان ملل، به کشوری خارج از محل سکونت خود مراجعه نماید و از دولت آن کشور از جهت پناه دادن، تقاضای حمایت کند. به‌عنوان بعضی از دلایل قابل‌قبول ترس می‌توان به آزار، اذیت و شکنجه به علت داشتن عقاید سیاسی خاص، ملیت، نژاد و مذهبی خاص و یا عضویت در گروهی اجتماعی اشاره کرد.

کمیساری عالی حقوق پناهندگان

کمیساریای عالی حقوق پناهندگان یکی از آژانس‌های تخصصی سازمان ملل متحد است که در ۱۲۰ کشور شعبه دارد. هدف این سازمان، حمایت، محافظت در جهت بازگشت پناهندگان به وطن و یا اسکان آن‌ها است. رفع دشواری‌ها، محافظت، رهبری و مدیریت پناهندگان طبق قوانین مصوب بین‌المللی از وظایف این سازمان می‌باشد.

کیس پناهندگی و انواع کیس

افرادی که متقاضی مهاجرت از نوع پناهندگی هستند می‌بایست یکی از کیس‌های پناهندگی را که با شرایطشان تناسب و همخوانی بیشتری دارد، انتخاب نمایند. معمولاً به بهانه‌ها و دلایلی که فرد به‌عنوان دلیل اصلی پناهندگی انتخاب می‌کند، کیس پناهندگی می‌گویند. انواع کیسه‌ای پناهندگی به شرح زیر هستند:

کیس پناهندگی مذهبی

در این کیس پناهندگی فرد دارای مذهب خاصی است که در کشور محل اقامتش قابل‌قبول نیست. ممکن است به دلیل انتخاب آن مذهب مورد آزار و اذیت قرارگرفته و احساس عدم امنیت کند؛ در این حالت می‌تواند به کشوری دیگر پناهنده شود.

کیس پناهندگی نژادی

این کیس پناهندگی برای افرادی معقول است که در کشورهایی سکونت دارند که به دلیل تفاوت‌ها و اختلاف‌های نژادی، فرد مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد. قائل شدن تبعیض نژادی و احساس عدم امنیتی که فرد دارد، می‌تواند دلایلی جهت اعلام پناهندگی است که به طور معمول از سوی اداره مهاجرت مورد تائید صلاحیت قرار گیرد.

کیس پناهندگی ملیتی

چنانچه شخصی به دلیل داشتن ملیتی خاص مورد آزار و اذیت قرار گیرد، با مراجعه به اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی در کشور مقصد، فرد می‌تواند تقاضای پناهندگی دهد. درصورتی‌که بتواند با ارائه مدارک اثبات نماید آزار و اذیت‌هایی که رخ‌داده به علت ملیت فرد است، می‌تواند تأییدیه پناهندگی را بگیرد.

کیس پناهندگی به دلیل خطر جنگ

وجود شرایط ناهنجار اجتماعی در کشور محل اقامت فرد مانند خطر جنگ، می‌تواند یک کیس پناهندگی باشد. به علت نداشتن امنیت مالی و جانی و بهره‌مندی از حقوق اولیه بشر که آرامش و امنیت است، در این کیس، به‌طور معمول در کشورهایی چون کانادا تقاضا موردقبول واقع می‌شود.

کیس پناهندگی سیاسی

یکی از شایع‌ترین کیسه‌ای پناهندگی جهت مهاجرت، کیس سیاسی است. در این نوع پناهندگی فرد به دلیل داشتن باورها و عقاید سیاسی خاص و فعالیت گسترده‌ای در همین زمینه امنیت فرد ازلحاظ مالی و جانی به خطر می‌افتد.

کیس پناهندگی عضویت در گروه‌های اجتماعی خاص

چنانچه افراد به دلیل عضویت و فعالیت در گروه‌های اجتماعی خاص مورد آزار قرار گیرند و در صورت علنی شدن برایشان دردسر و خطر ایجاد شود، در این دسته قرار خواهند گرفت. اشخاص هم‌جنس‌گرا، دو‌جنس‌گرا و ترا جنس که به دلیل گرایش جنسی خاص در کشور خود ممکن است در معرض خطر و عدم رعایت حقوق شهروندی قرار بگیرند، می‌توانند تقاضای پناهندگی کنند.

کیس پناهندگی اجتماعی

یکی از دشوار‌ترین کیس های پناهندگی، پناهندگی اجتماعی است. در این روش فرد صرفاً به جهت بهره‌مندی از امکانات رفاهی، داشتن زندگی و فرصت شغلی بهتر قصد پناهندگی را دارد. در این روش متقاضی می‌بایست اسناد و مدارکی دال بر سختی سطح زندگی در کشور مقصد ارائه دهد تا بتواند موفق به اخذ اقامت شود.

مهاجرت به اروپا از طریق پناهندگی

افراد زیادی بعد از اخذ ویزای گردشگری تصمیم به پناهندگی میگیرند؛ اما آیا با ویزای گردشگری میتوان تقاضای پناهندگی داد؟ این نوع اقامت اروپا به پناه‌جویان یا به درخواست‌کنندگان یا متقاضیان پناهندگی اعطا می‌شود و تا تصمیم‌گیری درباره تقاضای پناهندگی آن‌ها معتبر هست. این اقامت حق کار یا تغییر محل اقامت و حقوق دیگر را شامل نمی‌شود، ولی تحت شرایطی ممکن است این محدودیت‌ها برداشته شوند.

در نظر داشته باشید که این روش مهاجرت ریسک‌ها و معضلات زیادی را برای فرد دربر خواهد داشت؛ به همین دلیل موسسه مهاجرتی آیلیسترز هیچگونه سرویسی در زمینه اقامت از طریق پناهندگی ارائه نمی‎دهد و روش‎های قانونی و بدون ریسک مهاجرت را به متقاضیان توصیه می‎‌نماید.

قانون دوبلین

طبق قوانین، متقاضی پناهندگی در هنگام ورود به کشوری با امنیت و آرامش، می‌بایست هم‌زمان با ارائه تقاضای خود، نسبت به ثبت اثرانگشت جهت ورود به پایگاه مرکزی داده‌های اروپا اقدام نماید. قانون دوبلین مطابق اثرانگشت به ثبت‌رسیده فرد در سیستم، پروسه تشخیص و انتخاب اینکه تقاضای پناهندگی فرد در کدام کشور ارزیابی گردد را انجام می‌دهد.

درآمد و حقوق پناهندگان چقدر است؟

کشورهای اروپایی طبق قوانین موجود در حوزه پناهندگی موظف هستند متقاضیان پناهندگی در کشورشان را ازلحاظ نیازهای ابتدایی زندگی همچون مسکن و خوراک تأمین نمایند. میزان هزینه‌ای که به‌صورت ماهانه به این افراد تحت عنوان درآمد و حقوق پناهندگان پرداخت می‌شود در کشورهای گوناگون، متفاوت است.

بعد از اعلام پناهندگی چه می‌شود؟

پس‌ازاینکه در کشور مقصد، فرم‌های مربوط به تقاضای پناهندگی را تکمیل کردید، کارت پناه‌جویی دارای اعتبار زمانی محدود اخذ می‌کنید و می‌بایست تا زمان برگزاری مصاحبه و ارزیابی پرونده در کشور مقصد منتظر بمانید. درصورتی‌که در این مدت احتیاج به مسکن داشته باشید، می‌توانید تقاضای آن را در اداره پناهندگی ثبت نمایید.

مهاجرت به اروپا از طریق ثبت شرکت

سرمایه‌گذاری در کشوری دیگر بامقاصد اخذ اقامت نیازمند مبلغ زیادی سرمایه است. در صورت نداشتن سرمایه هنگفت می‌توانید با هزینه‌ای خیلی کمتر، نسبت به ثبت شرکت اقدام نمایید. مهاجرت به اروپا از طریق ثبت شرکت یکی از محبوبترین روش‌های مهاجرتی در میان متقاضیان اقامت اروپا هست. با ثبت شرکت در کشورهای حوزه شنگن، متقاضی می‌تواند برای خود و خانواده‌اش تقاضای اقامت اروپا را نماید.

بیزینس پلن

لازمه ثبت شرکت در بعضی کشورهای اروپایی ارائه بیزینس پلن قوی می‎باشد. درصورتی‌که بیزینس پلن مربوطه مورد تائید کشور موردنظر واقع شود اقامت اولیه به‌صورت موقت صادر می‌شود؛ اما در برخی کشورها پروسه ثبت شرکت آسان‌‌تر بوده و احتیاج به طرح توجیهی ندارد. اخذ اقامت اروپا از این روش حتی برای چند خانواده به‌عنوان سهامدار این شرکت میسر هست.

بیزینس پلن یا طرح بیزینس تجاری نوشته‌ای رسمی است که ضمن تعیین اهداف تجارت و دلایل تحقق آن‌ها، برنامه و راهکارهایی را در جهت رسیدن به اهداف ارائه می‌دهد. بیزینس پلن جزئیات بیزینس را مشخص می کند، نیازها و نتایج پیش بینی شده را شرح می‌دهد، تمامی جوانب را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد و با در نظرگرفتن طرح مالی، هزینه های احتمالی پروژه را برآورد می کند.

مزایای ثبت شرکت در اروپا

مهاجرت به کشورهای اروپایی و اخذ اقامت اروپا از طریق ثبت شرکت را می‌توان یکی از ارزان‌ ‌ترین روش‌های مهاجرتی نامید که بعد از سه سال، متقاضی در صورت پرداخت مالیات به‌موقع، اقامت دائم اخذ نماید برخی از مزایای ثبت شرکت عبارت‌اند. از:

  • امکان کار و زندگی بدون محدودیت
  • راه‌اندازی بیزینس دلخواه مطابق قوانین کشور مقصد
  • همسر متقاضی می‌تواند به استخدام شرکت درآید.
  • امکان اخذ اقامت برای تمام افراد خانواده
  • بهره‌مندی از امکان تحصیل رایگان
  • امکان داشتن حساب بانکی در بانک‌های بین‌المللی، بیمه و وام بانکی
  • امکان خرید ملک، زندگی و رفت‌وآمد در کشورهای حوزه شنگن
  • عدم لزوم به مدرک زبان
  • بهره‌مندی از حقوق شهروندی مانند حق رأی
  • نداشتن محدودیت سنی

مهاجرت به اروپا از روش تمکن مالی

اخذ اقامت اروپا از طریق تمکن مالی یکی از بهترین و آسان‌‌ترین روش‌هاست. این روش برای افرادی مناسب است که از وضعیت مالی مطلوبی برخوردار بوده و جهت کسب درآمد نیازی به کار کردن ندارند و علاقه‌مند به گذراندن زندگی خود در کشورهای اروپایی هستند.

اثبات تمکن مالی متقاضی باید به‌گونه‌ای باشد که علاوه بر درآمد ماهانه مشخص، حداقل یک سند شش‌دانگ یک ملک به نام خودش باارزش حداقل ۱۵۰.۰۰۰ یورو در ایران را داشته باشد و بتواند به سفارت ارائه دهد. همچنین می‌بایست در حساب بانکی ایران، مبلغی معادل ۵۰.۰۰۰ یورو به‌صورت نقد داشته باشد. در این روش متقاضی می‌بایست با ارائه مدارک به دولت ثابت کند از راه‌هایی مانند سود سپرده بانکی، حقوق بازنشستگی، کسب اجاره ملک، سود سهام شرکت بورسی، درآمد مغازه و… به‌صورت ماهانه برای خود و خانواده‌اش (همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال) در حدود ۳۰۰۰ الی ۵۰۰۰ یورو درآمد ثابت دارد.

مزایای مهاجرت تمکن مالی

  • اخذ اقامت دائم برای فرد و اعضای خانواده‌اش
  • عدم لزوم به مدرک زبان
  • نداشتن محدودیت سنی
  • رفت‌وآمد و زندگی به تمام کشورهای عضو ویزای شنگن

مهاجرت به اروپا از طریق سرمایه‌گذاری

متقاضی مهاجرت از طریق سرمایه گذاری در اروپا، با خرید ملک یا سرمایه‌گذاری در موارد تعیین‌شده مانند اوراق قرضه دولتی در کشور موردنظر به ارزش تعیین‌شده در قانون مهاجرتی آن کشور، می‌تواند برای خود، همسر، فرزندان، پدر و مادرشان از ابتدا اقامت اروپا را به صورت دائم اخذ نماید.

مبلغ سرمایه‌گذاری شده به‌طور معمول تا حدود پنج سال قابل‌دسترس نبوده و به آن سودی تعلق نمی‌گیرد. حداقل سرمایه اولیه در کشورهای آمریکایی ۲۰۰.۰۰۰ دلار، در کانادا ۲۱۰.۰۰۰ دلار، در استرالیا ۲.۵ میلیون دلار و در کشورهای منطقه شنگن حدود ۱۵۰.۰۰۰ دلار می‌باشد.

مزایای مهاجرت سرمایه گذاری

  • اخذ اقامت اروپا در کوتاه‌ترین زمان ممکن
  • عدم لزوم به ثبت شرکت و تلاش جهت حفظ آن و همچنین معافیت از مالیات
  • نداشتن محدودیت سنی برای متقاضیان
  • امکان رفت و آمد و زندگی در کشورهای حوزه شنگن
  • برخورداری از امکانات رفاهی زندگی در کشورهای اروپایی
  • عدم لزوم به مدرک زبان

مهاجرت به اروپا از طریق ازدواج

طبق نظام حقوق بین‌الملل خصوصی در اغلب کشورهای جهان پذیرفته‌شده که در صورت ازدواج فی‌مابین زوجین، شخص می‌تواند در راستای اخذ تابعیت اقدام نمایند. کشورهای اروپایی از این قاعده مستثنا نیستند. لذا چنان چه یک نفر با یک اروپایی ازدواج کند می‌تواند جهت مهاجرت، اخذ اقامت اروپا و تابعیت از طریق ازدواج اقدام کند. برای نمونه: دربند ۶ از ماده ۹۷۶ قانون مدنی ایران قیدشده هر زمان تبعه خارجی با شوهر ایرانی ازدواج کند ایرانی محسوب می‌شود.

ثبت ازدواج یک فرد خارجی با تبعه یک کشور، در صورت ارائه مدارک جهت اثبات توانایی تأمین هزینه‌های زندگی از طرف همسر و همچنین ارائه مستنداتی جهت اثبات واقعی بودن رابطه و ازدواج به‌صورت رسمی، موجب اخذ اقامت و تابعیت آن کشور خواهد شد. پروسه اخذ اقامت از طریق ازدواج در صورت تداوم ازدواج، حدود پنج سال طول خواهد کشید.

مهاجرت به اروپا از طریق تولد

اخذ اقامت اروپا و تابعیت در اغلب کشورهای اروپایی از طریق خون نیز امکان پذیر می‎باشد. هرچند درخیلیی از کشورها تولد در آن کشور دلیل اصلی اخذ تابعیت نیست ولیکن از موارد تأثیرگذار محسوب می‌شود. تابعیت از طریق تولد جزء اصلی‌ترین انواع تابعیت محسوب می‌شود.

این تابعیت تابعیتی است که با تولد شخص آغاز‌شده و در طول زندگی ادامه می‌یابد و از دو روش خاک یا خون حاصل می‌شود. به‌طور معمول این تابعیت غیرارادی و تحمیلی است. به این مفهوم که چنان چه شخصی در ایران متولد شود طبق مفاد قانون ما خواه‌ناخواه ایرانی محسوب می‌شود، البته به‌شرط اینکه شرایط دیگری نظیر پدر ایرانی هم لحاظ شده باشد.

مزایای مهاجرت از طریق تولد فرزند

پس در نتیجه شخصی که دارای تابعیت ایرانی از طریق تولد شد نمی‌تواند تابعیت را انتخاب کند بلکه تابعیت بر او تحمیل می‌شود. ترک این نوع تابعیت نیز مستلزم رعایت شرایط حقوقی خاص هست. فرزند والدینی که به‌واسطه ویزای توریستی، کاری، تحصیلی و… در یک کشور حضور دارند، به‌محض تولد در خاک آن کشور می‌تواند اقامت دائم و شهروندی آنجا را اخذ نماید و به‌صورت مادام‌العمر از امکانات و مزایا استفاده نمایند. گرفتن اقامت دائم برای چنین فرزندی نیازمند ارسال تقاضای رسمی و پر کردن تعدادی فرم است. والدین چنین فرزندانی خیلی آسان‌‌تر می‌توانند موفق به اخذ اقامت دائم شوند.

مهاجرت به اروپا از طریق خوداشتغالی

مهاجرت از طریق خوداشتغالی برای افراد خارجی که دارای تخصص و مهارت خاصی درزمینهٔ های فرهنگی، هنری و ورزشی هستند و سابقه فعالیت مرتبط دارند، مناسب است. داشتن رزومه مرتبط، توانایی کمک به یک فعالیت تجاری در کشور مقصد، کسب درآمد از طریق خوداشتغالی، راه‌اندازی بیزینسی که بر آن مسلط هستید و اشتغال‌زایی برای خود و سایر افراد تا حدود زیادی به موفقیت شما در اخذ اقامت اروپا کمک خواهد کرد.

مهاجرت به اروپا از طریق استارت آپ

افراد کارآفرین با داشتن سابقه مدیریتی و همچنین افراد دارای ایده‌های تجاری خلاقانه و نو با نیت ایجاد بیزینس و اشتغال‌زایی در کشور مقصد، درصورتی‌که بتوانند شرکت‌های معتبری را جهت سرمایه‌گذاری و حمایت از بیزینس خود پیدا کنند، می‌توانند جهت مهاجرت از این طریق اقدام نمایند و ویزا بگیرند. پروسه اخذ اقامت نیز بعد از مهاجرت و راه‌اندازی تجارت ممکن خواهد بود.

مهاجرت از طریق اسپانسرشیپ فامیلی

یکی از برنامه‌های مهاجرتی از طریق اسپانسرشیپ فامیلی است. در این روش مهاجرتی که با هدف گرد هم آوردن اعضای خانواده انجام می‌شود، به فرد دارنده اقامت دائم یک کشور اجازه می‌دهد اعضای نزدیک خانواده همچون همسر، فرزندان، والدین، پدربزرگ و مادربزرگ خود را تحت حمایت گرفته و برای آن‌ها از اداره مهاجرت اقامت بگیرد.

مهاجرت از طریق بیزینس و خرید فرانچایز

یکی از روش‌های هزینه‌بر ولی بدون ریسک جهت مهاجرت و اخذ اقامت اروپا ، راه‌اندازی بیزینس و خرید فرانچایز است. در خرید فرانچایز شما با پرداخت هزینه‌ای مشخص، درواقع حق استفاده از نام تجاری یک برند را خریداری می‌کنید و می‌توانید از تخصص، ایده‌ها، تجهیزات، مواد اولیه و علامت تجاری شخص دیگری به‌صورت قانونی استفاده نمایید. نرخ بازگشت سرمایه و سوددهی در این روش خیلی بالا بوده و از روش‌های محبوب سرمایه‌گذاری در بخش کشورهای خارجی است. خرید فرانچایز در ترکیه و خرید فرانچایز در اروپا و کانادا نمونه‌های مهاجرت از طریق خرید بیزینس هستند.

بررسی روش های مختلف مهاجرت به اروپا

مهاجرت به اروپا، دریافت اقامت اروپا از طریق کار، تحصیل و سرمایه‌گذاری و مقررات مربوط به آن‌ها در پست شرح داده خواهد شد. از نمونه سؤالاتی که شاید پیش از مهاجرت به اروپا در ذهن متقاضی به وجود آید شامل؛ برای مهاجرت کاری به اروپا چه شرایطی مورداحتیاج است؟ آسان‌ترین کشور اروپایی جهت اخذ اقامت کدام است؟ هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های اروپا چه مقدار می‌باشد؟ برای مهاجرت به اروپا از راه خریداری ملک چه شرایطی مورداحتیاج است؟ در ادامه این پست به توضیح این سؤالات و جواب آن‌ها طبق قوانین روز مهاجرتی می‌پردازیم. شما دوستان و همراهان عزیز می‌توانید جدای از بررسی مطالب داخل این سایت، جهت کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران آیلیسترز در تماس باشید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

  • مهاجرت به اروپا و شرایط عمومی آن
  • مهاجرت کاری به اروپا
  • مهاجرت تحصیلی به اروپا
  • مهاجرت به اروپا از طریق سرمایه گذاری
  • مهاجرت به اروپا از طریق تولد
  • مهاجرت به اروپا از طریق ازدواج
  • مهاجرت به اروپا از طریق پناهندگی
  • مهاجرت به اروپا از طریق اقامت هنرمندان و افراد فوق موفق
  • مهاجرت به اروپا و بررسی هزینه های زندگی در آن
  • مهاجرت به اروپا و روش های اخذ تابعیت و پاسپورت آن

مهاجرت به اروپا در سال 2021

مهاجرت به اروپا و شرایط عمومی آن

اروپا قاره‌ای سبز و صنعتی با اقتصادی بسیار قوی و فرصت های بی‌نظیر است. که کیفیت بسیار عالی سطح زندگی در اروپا و امکان بهره‌مندی از عالی‌ترین خدمات درمانی، آموزشی، شغلی و رفاهی را برای شما مهیا می‌کند. در این قاره عملاً تفاوت میان فرهنگ‌ها ازمیان‌رفته و مرزها معنی چندانی ندارند، پس شما با داشتن اقامت یک کشور می‌توانید به اسانی و حتی با استفاده از وسیله‌ی نقلیه‌ی شخصی به کشورهای دیگر شین گن سفر کنید. متوسط آمار امید به زندگی در قاره اروپا در سال ۲۰۲۰، برای مردان ۷۹ سال و برای بانوان ۸۴ سال بوده که همین مسئله نمایانگر کیفیت بی‌نظیر زندگی می‌باشد. توجه اتحادیه اروپا بر رفاه مردم، پیشرفت اقتصادی، عدم وجود درگیری‌های سیاسی و داشتن کالج‌ها و دانشگاه‌های برتر در جهان پیرامون آب‌وهوای عالی آن، اروپا را به ایده آل تر ین مکان برای هر مهاجری تبدیل کرده است. همراه ما باشید تا در ادامه این پست شمارا با راه‌های متفاوت مهاجرت به اروپا و شرایط آن آشنا نماییم.

محدوده اروپا
مساحت 10.180.000 کیلومتر مربع
جمعیت 731 میلیون نفر
زبان رسمی هند و اروپایی
واحد پول رسمی یورو، فرانک، کرون و …

مهاجرت کاری به اروپا

طی دهه اخیر مهاجرت کاری به اروپای شرقی، مرکزی و همین‌طور تمامی اتحادیه اروپا به‌طور قابل ملاحضه بیشتر شده است. به‌صورت کلی هر فردی که شرایط و معیارهای مشخص‌شده به‌دست کشورهای اروپایی را داشته باشد، می‌تواند برای کار در اروپا اقدام کند. یکی از این شرایط دریافت پیشنهاد کاری یا به عبارتی جاب آ فر از طرف کارفرما یا شرکتی در کشور مدنظر می‌باشد. افزون بر این متقاضیان باید پیش از ورود و کار در منطقه‌ی شینگن، ویزای کاری آن را دریافت نمایند. گرچه شرایط لازمه و روند تقاضای ویزای کاری، تا به میزان بسیاری وابسته به احتیاج کاری خود آن کشور دارد. البته کسب ویزای کاری در اغلب کشورهای اروپایی احتیاج به پیشنهاد کاری یا جاب آ فر دارد، اما در بعضی از این کشورها مثل آلمان و اتریش متقاضیان می‌توانند جهت دریافت ویزای جاب سیکر (جستجوی کار) اقدام نمایند. این ویزا به متقاضیان اجازه می‌دهد که به مدت ۶ ماه در خاک آلمان و اتریش به جستجوی کار بپردازند و پس ازآن‌جهت دریافت اقامت کاری آن تقاضا دهند. به‌صورت کلی شرایط و مدارک استاندارد برای دریافت ویزای کاری اروپا شامل:

  • دو عدد فرم درخواست تکمیل شده
  • دو عدد عکس یکسان
  • گذرنامه معتبر
  • رزرو بلیط
  • بیمه سفر
  • بیمه پزشکی
  • اثبات محل اقامت
  • قرارداد اشتغال
  • مدارک تحصیلی و شغلی
  • مدرک زبان

بهتراست اطلاع داشته باشید که اکثر ویزاهای کاری کشورهای اروپایی یک ساله هستند، با این حال در اغلب آن ها به شما اجازه داده می‌شود که بعد از اتمام مدت آن تقاضای تمدید دهید.

مهاجرت تحصیلی به اروپا

در اروپا دانشگاه‌های معتبری وجود دارد که سالیانه سبب جلب‌توجه دانشجویان بسیاری از اقصی نقاط جهان قرارگرفته است. از عالی‌ترین دانشگاه‌های اروپا می‌توان به دانشگاه آکسفورد انگلیس، دانشگاه کمبریج انگلیس، دانشگاه مونیخ آلمان و دانشگاه سوربن فرانسه اشاره کرد. تحصیل در دانشگاه‌های اروپا این امتیاز را به شما می‌دهد که پیرامون تحصیل به‌کار دانشجویی مشغول شوید و بخش زیادی از مخارج زندگی خود را به آسانی مهیا کنید. اغلب این کشورها به شما شانسی می‌دهند که بعد از پایان تحصیلات خودبین ۶ ماه تا یک سال و نیم به جستجوی کار مرتبط با رشته تحصیلی خود بپردازید. چنانچه کار پیدا کنید، می‌توانید ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنید و بعد از چند سال کار کردن می‌توانید اقامت آن کشور را دریافت کنید. مهاجرت تحصیلی به اروپا مقررات وسیعی دارد که از کشوری به کشور دیگر متنوع است. به‌صورت کلی برای تحصیل رایگان در دانشگاه‌های دولتی این کشورها تسلط به زبان رسمی آن‌ها لازم است، گرچه در بعضی از این کشورها مانند آلمان و اتریش این مورد نیز وجود دارد که با مدرک زبان انگلیسی در دانشگاه‌های خصوصی آن به تحصیل بپردازید. برای تحصیل رایگان در دانشگاه‌های آلمان، دارا بودن مدرک زبان آلمانی (B1. B2. C1) وابسته به سطح مقطع تحصیلی و نوع رشته ضروری است. همچنین در کشور فرانسه تسلط شما به زبان فرانسوی این مزیت را برای شما دارد که احتیاج به پرداخت هزینه‌های درسی دانشگاه نداشته باشید. البته برای تحصیل در بعضی از دانشگاه‌های اروپا مثل هلند، اسپانیا، ایتالیا، چک، دانمارک، فنلاند و… احتیاج به پرداخت شهریه دارید، اما در بیشتر آن‌ها نیز بورسیه یا همان کمک‌هزینه‌های تحصیلی بسیاری برای دانشجویان بین‌المللی پیش‌بینی شده است.

مهاجرت به اروپا از طریق سرمایه گذاری

قاره اروپا انتخاب‌های بسیار مختلفی را به کارآفرینان و سرمایه‌گذارانی که تمایل به دریافت اقامت یا تابعیت دوم هستند، ارائه می‌دهد. به‌صورت کلی سرمایه‌گذاری در یک کشور اروپایی، امکان سفر بدون احتیاج به ویزا، به‌تمامی اتحادیه اروپا را برای شما به ارمغان میاورد. انتخاب‌های سرمایه‌گذاری در کشورهای اروپایی به سه دسته‌ی کلی تقسیم می‌شود:

  • سرمایه گذاری در املاک
  • سرمایه گذاری تجاری
  • سرمایه گذاری در ارواق قرضه دولتی

امتیازات به‌دست آمده از این سرمایه گذاری‌ها بستگی به نوع و میزان سرمایه‌گذاری شاید متنوع باشد، به‌طور نمونه کشورهای مثل اسپانیا، پرتغال و یونان در قبال سرمایه‌گذاری ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار یورویی در املاک مسکونی به شما اقامت اهدا می‌کند، درصورتی‌که دریافت اقامت انگلستان حداقل به سرمایه‌گذاری دو میلیون پوندی احتیاج دارد. پیرامون راهه‌ای سرمایه‌گذاری، امروزه راهه‌ای سرمایه‌داری و خود حمایتی نیز توجه مهاجران بسیاری را به خود جذب کرده است. در این راه مهاجرت تنها لازم است که شما به دولت کشور مدنظر نشان دهید که در کشور خود سرمایه و تمکن مالی بسیار مناسبی دارید. ثابت کردن تمکن‌مالی از راه نشان دادن املاک، مبلغی پول در حساب و درآمد ماهیانه شما ممکن است. امروزه کشورهای مثل اتریش، فرانسه، اسپانیا، پرتغال، یونان، ایتالیا و… این برنامه را ارائه می‌دهند.

مهاجرت به اروپا از طریق تولد

در کشورهایی مثل آمریکا، کانادا، آرژانتین و برزیل چنانچه فرزندی در خاک کشورشان متولد شود، تابعیت اهدا می‌شود و از کلیه‌ی حقوق شهروندی آن کشور بهره‌مند می‌شود. (قانون خاک). ولی نکته‌ای که وجود دارد کشورهای اروپایی از چنین قانونی پیروی نمی‌کنند و اغلب کشورهای اروپای از قانون خون پیروی می‌کنند. کشورهای اروپایی هنگامی فرزند متولدشده را شهروند خود به شمار می‌آورند که حداقل یکی از والدین وی مشمول شهروندی یا اقامت دائم آن کشور باشند. لذا اگر هیچ‌یک از والدین شهروندی و اقامت دائم آن کشور را نداشته باشند، به فرزند آنها نیز اقامت و تابعیتی اهدا نمی‌شود به استثنای شرایط ویژه. به‌عنوان‌مثال در آلمان اگر والدین غیر آلمانی باشند، تنها زمانی به فرزندشان اقامت دائم اهدا می‌شود که یکی از والدین دست‌کم هشت سال در آلمان اقامت داشته باشد. در بریتانیا چنانچه والدین غیر بریتانیایی باشند، تنها زمانی که فرزند ۱۸ ساله شود و از زمان تولد در بریتانیا اقامت داشته باشد می‌تواند تقاضای اقامت دائم دهد. در فرانسه چنانچه فرزندان از ۱۱ تا ۱۸ سالگی حداقل ۵ سال در فرانسه اقامت داشته باشند و در سن ۱۸ سالگی همچنان در در فرانسه اقامت داشته باشند، به‌صورت اتوماتیک و بدون احتیاج به تقاضا، شهروند فرانسه می‌شوند. همان‌گونه که مطالعه نمودید این مقررات و شرایط از کشوری به کشور دیگر بسیارم تفاوت می‌باشد، پس برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید به سایر مطالب نگاشته شده در این سایت مراجعه کنید.

مهاجرت به اروپا از طریق ازدواج

به‌صورت کلی افراد می‌توانند با بهره‌گیری از قانون پیوستن به خانواده و از راه ازدواج، اقامت یکی از کشورهای اروپایی را به‌دست آورند. طبق این قانون چنانچه شما با فردی ازدواج کنید که فرد اقامت یا پاسپورت اروپا را دارد، می‌توانید در کشور مدنظر به او ملحق شوید. جهت انجام این کار باید ابتدا صوری نبودن ازدواج خود و همین‌طور توانایی مالی همسرتان جهت تأمین مخارج زندگی در کشور مدنظر را ثابت کنید . در مرحله آتی شما به مدرک زبان کشور مدنظر احتیاج دارید. در بیشتر کشورها تنوعی ندارد که دعوت شونده مرد باشد یا زن، فقط شرط موردنیاز این است که فرد دعوت‌کننده شهروند یا اقامت کشور مدنظر را داشته باشد. توجه داشته باشید که کلیه‌ی شرایط و مدارک شما به‌صورت ریزبینانِ به‌دست کارشناسان و آفیسر مربوطه بررسی می‌شود، بنابراین ازدواج قراردادی می‌تواند منجر به مشکلات حقوقی بسیار جدی شود. بعدازاینکه شرایط این نوع مهاجرت را داشتید، به سفارت مراجعه کرده و مدارک ازدواج، زبان و مدارک ثابت‌کننده‌ی تمکن مالی همسرتان را ارائه دهید. چنانچه مدارک شما کامل باشد، می‌توانید به کشور مدنظر مهاجرت کنید. در بعضی از کشورهای اروپایی اقامت شما از راه ازدواج، اقامتی مشروط و دو ساله است بنابراین اگر پیش از دو سال از همسر خود طلاق بگیرد یا به مشکلی جدی بربخورید، اقامتتان نیز باطل خواهد شد.

مهاجرت به اروپا از طریق پناهندگی

ازمیان کشورهای اروپایی چهار کشور آلمان، مجارستان، اتریش و سوئد سالیانه شاهد ورود دو سوم پناهندگان اروپا به خاک خود می باشند. چندین سال انتظار برای دریافت اقامت، زندگی در اردوگاههای غیر استاندارد، سوءاستفاده ابزاری از پناهجویان، برده داری، بیماری، خشونت جنسی و… ازنمونه مشکلاتیس است که سبب این شده اتحادیه اروپا رسما نگرانی خود را برای وضعیت زندگی پناهندگان اعلام کند. اکثر این پناهندگان درسراسر کره زمین در راستای اعتراض به وضعیت زندگی شان اقدام به اعتصاب غذا و دربرخی موارد خودکشی کرده اند. ازبدی ها و شرایط دشوار زندگی دراردوگاههای پناهندگی می توان به کمبود یا عدم وجود اب آشامیدنی، کمبود غذا و جای خواب اشاره کرد. جهت دریافت اقامت ازراه پناهندگی لازم است ثابت کنید که به علت یکی ازمشکلات دینی، سیاسی، فرهنگی و… در کشورتان امنیت جانی ندارید یا از امکانات شهروندی حق استفاده ندارید. توجه داشته باشید که چنانچه در دادگاه‌های کشورمدنظر نتوانید ادعای خود را ثابت کنید به کشورخویش بازگردانده می شوید. موسسه آیلیسترز درزمینه مهاجرت از راه پناهندگی هیچگونه خدماتی ارائه نمیدهد

مهاجرت به اروپا از طریق اقامت هنرمندان و افراد فوق موفق

بعضی از کشورهای اروپایی موقعیتی را مهیا ساخته‌اند تا هنرمندان، ورزشکاران، بازیگران، خوانندگان، نوازندگان و به‌صورت کلی افراد بااستعداد بتواند از راه ارائه یک رزومه هنری قوی و اثبات موفقیت‌های هنری خود برای دریافت اقامت تقاضا دهند. جهت تقاضای اقامت هنرمندان لازم است بتوانید گواهینامه‌های آموزشی، جوایز کشوری و بین‌المللی، سوابق برگزاری نمایشگاه و به‌صورت کلی کارهای هنری خود را ارائه و ثابت نمایید. امروزه اتریش یکی از عالی‌ترین کشورهای اروپایی است که شرایط مناسبی را برای اقامت هنرمندان و افراد ویژه ارائه می‌دهد. جهت دریافت اقامت هنرمندان اتریش نیاز است که ثابت کنید شغل و حرفه اصلی شما در کشور خود کارهای هنری بوده و توانسته‌اید از این راه درآمد بسیار خوبی نیز به‌دست آورید.

مهاجرت به اروپا و بررسی هزینه های زندگی در آن

یکی از شرایط و مسائل موردتوجه متقاضیان برای مشخص نموند مقصد مهاجرتی خود، میزان مخارج زندگی در آن کشور می‌باشد. البته محاسبه‌ی مخارج زندگی در اروپا تا حد بسیاری به شیوه زندگی خود فرد وابسته است و نمی‌توان برای آن‌یک میزان معینی ارائه داد، اما این نکته که مخارج زندگی در بعضی از کشورهای اروپایی بالاتر و در برخی پایین‌تر و متوسط‌تر است مسئله‌ای روشن و آشکار است. برای نمونه مخارج زندگی مانند هزینه‌ی خرید و اجاره مسکن، هزینه‌ی خوراک و پوشاک، هزینه‌های درمان و… در کشورهایی مثل؛ سوئیس، دانمارک و نروژ نسبت به کشورهایی مثل اتریش، آلمان، هلند، لهستان و … بیشتر است. لذا چنانچه فردی برای تا مین مخارج زندگی خود در کشورهای گران‌قیمت‌تر اروپایی تقریباً 1500 تا 2000 یورو در ماه احتیاج دارد، در کشورهای ارزان‌قیمت‌تر این مبلغ به 800 تا 1000 یورو در ماه کاهش می‌یابد.

مهاجرت به اروپا و روش های اخذ تابعیت و پاسپورت آن

خوشبختانه در بیشتر راه‌های مهاجرت به اروپا مانند: کاری، تحصیلی، سرمایه‌گذاری و ازدواج این امکان وجود دارد که با رعایت شرایطی جهت دریافت اقامت دائم و پاسپورت آن کشور نیز تقاضا دهید. البته این شرایط و مدت‌زمان موردنیاز برای تبدیل اقامت کوتاه‌مدت به اقامت همیشگی و پاسپورت امکان دارد از کشوری به کشور دیگر متنوع باشد، اما در اغلب این کشورها می‌توانید پس از ۵ سال اقامت و کار کردن اقامت دائم بگیرید. پس از دریافت اقامت دائم متقاضی لازم است شرایطی مانند حضور در کشور مقصد، تسلط به زبان، ادغام بافرهنگ کشور مقصد و… را داشته باشد تا بتواند جهت دریافت پاسپورت و تابعیت خود نیز تقاضا دهد. در بعضی از کشورهای اروپایی مثل اتریش، پرتغال، هلند، سوئد و… پس از 6 سال می‌توان پاسپورت و تابعیت دریافت کرد، درصورتی‌که بعضی از کشورها مثل سوئیس، فرانسه و اسپانیا این مدت شاید تا ۷ الی ۱۰ سال تغییر کند.

اخذ پاسپورت دوم در سریع‌ترین زمان ممکن

در این مطلب با ساده‌‌ترین و سریع‌ترین روش‌های مهاجرت آشنا خواهید شد. این روزها داشتن پاسپورت دوم برای اکثر ثروتمندان همچون خرید ملک و یا اتومبیل لوکس سمبلی از جایگاه اجتماعی است، برای بازرگانان یک عامل اساسی در ساده کردن داد و ستدهای اقتصادی است و برای اغلب افراد زمینه ساز حفظ امنیت و تامین جایگاه دوم زندگی و ساده‌ کردن سفرهای برون‌مرزی محسوب می‌شود. هم‌اکنون فقط چند کشور ( لتونی، مالتا، دومنیکا، گرانادا ) بدون شرط استقرار پاسپورت صادر می‌کنند. دریافت پاسپورت دوم مزایای بسیاری همچون استفاده از امکانات شهروندی آن کشور، دسترسی به بازارهای بین‌المللی، تجارت در محیطی همگام با قوانین بین المللی، استفاده از تسهیلات بانکی و خیلی مزایای دیگر را دارد. همچنین این افراد می‌توانند هر زمان که بخواهند فقط با خرید بلیت به کشور مورد نظر سفر کنند. در این مطلب با انواع پاسپورت دوم و روش‌های دریافت آن‌ها آشنا می‌شوید. در ادامه با موسسه حقوقی آیلیسترز همراه باشید.

دریافت پاسپورت دوم چه ضرورتی دارد؟

داشتن پاسپورت دوم شانس سفر بدون محدودیت به کشورهای گوناگون بدون احتیاج به دریافت ویزا و تجارت با اقتصادهای بزرگ دنیا همچون آلمان، فرانسه را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند. دریافت تابعیت و پاسپورت دوم نه تنها راه ورود به جهانی بدون مرز است، بلکه آینده روشن‌تری را پیش روی شما می‌گذارد. با در اختیار داشتن یک پاسپورت معتبر می‌توانید از امکانات شهروندی همچون بیمه، تحصیل رایگان فرزندان در سیستم آموزشی عالی و امکانات پیشرفته استفاده کنید.

دریافت پاسپورت دوم

چنانچه در پی راهی جهت رسیدن به اولین ویزا اروپا هستید پیشنهاد می کنیم نگاهی به مقاله دریافت اقامت خودحمایتی یونان به عنوان یکی از سریع‌ترین راه های اقامت اروپا داشته باشید.

مزایای دریافت پاسپورت دوم

دارندگان پاسپورت دوم می‌توانند از مزایای بسیاری بهره‌مند شوند که همین امر موجب محبوبیت این بسته ها شده است. در ادامه به برخی از مزایای آن اشاره می‌کنیم.

  • شانس سفر راحت و بدون احتیاج به دریافت ویزا به کشورهای گوناگون
  • باز کردن حساب بانکی
  • سهولت در انجام مبادلات تجاری
  • دریافت اقامت برای همسر و فرزندان متقاضی
  • استفاده از موقعیت های گوناگون
  • زندگی در محیطی با ثبات اقتصادی و اجتماعی
  • پرداخت مالیات کمتر

دریافت تابعیت و پاسپورت دوم آرامش و آسایش خیال بسیاری را برای دارندگان آنها به همراه می آورد. راه های گوناگونی جهت دریافت تابعیت کشورهای دیگر وجود دارد که از میان آنها بسته های سرمایه گذاری سریع ترین راه هستند. اقامت خودحمایتی موناکو هم یکی دیگر از راه های سریع جهت رسیدن به اقامت اروپا است، اما این نوع اقامت به تعبیر ویزای دوم نیست.

‌راه‌های اخذ پاسپورت دوم، سریع ترین راه گرفتن پاسپورت دوم چیست؟

جهت دریافت اقامت برخی کشورها می‌بایست در آن کشور زندگی کنید تا بتوانید اقامت موقت خود را به اقامت دائم و در نهایت به پاسپورت تبدیل کنید. این نکته برای تجار، سرمایه‌گذاران و اکثر افراد که به دلایل کاری شرایط زندگی در کشور دیگری را ندارند کمی دشوار خواهد بود.

از سویی دیگر برخی کشورها برنامه‌هایی معرفی کرده‌اند که با سرمایه‌گذاری به مبلغی مشخص بعد از چند ماه به فرد پاسپورت دوم اعطا می‌شود، به عنوان نمونه می توانید به مقاله اقامت سرمایه گذاری یونان نگاهی بیاندازید.

کوتاه‌ترین زمان دریافت پاسپورت دوم

این سرمایه‌گذاری می‌تواند از روش‌های گوناگونی مثل خرید اوراق دولتی، ثبت شرکت و یا خرید ملک انجام شود. پاسپورت دوم بدان معناست که متقاضی به صورت همزمان شهروند دو کشور باشد و شانس استفاده از مزایایی یکسان با شهروندان آن کشور را دارد.

بهترین کشور برای گرفتن پاسپورت دوم کجاست؟

این‌روزها دریافت تابعیت و پاسپورت دوم کشورها به یکی از سریع‌ترین و محبوب‌ترین روش‌های مهاجرت تبدیل شده است. دریافت پاسپورت دوم برای کسانی که در پی جایگاه دوم، سفر راحت و استفاده از امکانات دیگر مثل سهولت در بیزینس، باز کردن حساب بانکی هستند، گزینه معقولی خواهد بود.

معمولا بسته‌هایی که در کوتاه مدت (کمتر از یک سال) منتهی به پاسپورت دوم می شوند پروسه دشوار و پیچیده‌ای ندارند. همچنین احتیاجی به ارائه مدارک تحصیلی، مدرک زبان و یا حضور فرد در کشور مقصد نیست. در این نوع برنامه‌ها با ارائه مستندات مورد نیاز و سرمایه‌گذاری به میزان مشخص، پاسپورت آن را کشور را در مدتی کوتاه اخذ می‌کنید.

کشورهایی مثل دومنیکا، مالتا، گرانادا و سنت‌کیتس چنین برنامه هایی را معرفی کرده‌اند که گزینه‌ای سریع و راحت جهت دریافت اقامت و پاسپورت کشوری دیگر است.

مزیت دریافت پاسپورت دوم اروپایی

کشورهایی مثل یونان، قبرس و پرتغال نیز در مقابل سرمایه‌گذاری و خرید ملک به همسر و فرزندان متقاضی اقامت آن کشور را اعطا می‌کنند که متقاضی با رعایت قوانین می‌تواند بعد از چند سال جهت اخذ اقامت دائم و پاسپورت این کشورها نیز اقدام کند. در میان کشورهایی که برنامه ویزای طلایی را معرفی کرده‌اند، یونان مقرون به صرفه‌ترین برنامه را ارائه داده است. بر اساس این برنامه متقاضی با خرید ملکی به ارزش ۲۵۰ هزار یورو می‌تواند برای سه خانواده اقامت دائم این کشور را بگیرد.

دریافت پاسپورت دوم در ازای سرمایه‌گذاری

کشورهای گوناگونی برنامه‌های سرمایه‌گذاری را معرفی کرده‌اند که از آن میان به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:

گرانادا: دو روش سرمایه گذاری که منتهی به دریافت اقامت گرانادا می شوند عبارتند از:

  • پرداخت ۲۲ هزار دلار به صندوق ملی
  • خرید ملکی به ارزش ۳۵۰ هزار دلار

سنت کیتس: این جزیره در دریای کارائیب واقع شده و از دو طریق به سرمایه‌گذاران اقامت می‌دهد

  • خرید ملک به ارزش ۴۰۰ هزار دلار
  • سرمایه‌گذاری به مبلغ ۲۵۰ هزار دلار در یکی از سازمان‌های دولتی

مالتا: می‌توانید به سه طریق اقامت این کشور را دریافت کنید. معمولا بعد از پنج سال و با رعایت قوانین می‌توانید اقامت دائم این کشور را دریافت کنید.

    • حداقل ۶۵۰ هزار یورویی در صندوق ملی
    • خرید ملکی به ارزش ۳۵۰ هزار یورو

برتری پاسپورت دوم کشورهای اروپایی

در بالا به برخی از کشورهایی که ازطریق سرمایه‌گذاری پاسپورت دوم را به متقاضیان اعطا می‌کنند، اشاره کردیم. هرکدام از این برنامه‌ها شرایط و روند خاص خود را دارند. کشورهای بسیاری مثل مالزی، تایلند، پرتغال، کانادا و آمریکا برنامه‌های سرمایه‌گذاری گوناگونی را معرفی کرده‌اند. اروپا نیز برنامه ویزای طلایی را معرفی کرده است ولی اخذ شهروندی یکی از کشورهای اروپایی مزایای بسیاری دارد. به عنوان نمونه می‌توانید به راحتی به کشورهای حوزه شنگن سفر کنید. به عنوان شهروند اروپا امکان زندگی و تحصیل در هر کدام از کشورهای منطقه اقتصادی اروپا را خواهید داشت. همچنین با پاسپورت اروپایی می ‌وانید بدون دغدغه به هر کشوری که می‌خواهید سفر کنید.

هنگامی‌که در خصوص قوانین مالیاتی بحثی به میان می‌آید می توان گفت که برنامه‌های بسیاری معرفی شده اند که به عنوان شهروند اروپا می‌توانید از آنها بهره‌مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های اعلام شده در ارتباط باشید و از مشاوره رایگان متخصصین ما در موسسه حقوقی آیلیسترز استفاده کنید.

بهترین کشور برای گرفتن پاسپورت دوم کجاست؟

هم‌اکنون کشور های دومنیکا، مالتا، گرانادا و سنت‌کیتس ایده‌آل‌ترین گزینه های ممکن جهت اخذ پاسپورت دوم هستند.

چگونه پاسپورت دوم بگیریم؟

یکی از مناسب‌ترین راه های دریافت پاسپورت دوم اقدام به سرمایه گذاری در یکی از چهار کشور معرفی شده است. با اقدام به سرمایه گذاری پروسه دریافت پاسپورت دوم در راه ساده تری برای شما فراهم می شود.

چرا پاسپورت دوم بگیریم؟

داشتن پاسپورت دوم شانس سفر بدون محدودیت به کشورهای گوناگون بدون احتیاج به اخذ ویزا و تجارت با اقتصادهای بزرگ جهان از جمله آلمان، فرانسه را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند.

اقامت اروپا از طریق خرید ملک

روش های متفاوتی جهت اخذ اقامت در کشورهای اروپایی همچون ویزای تحصیلی، کاری و سرمایه گذاری وجود دارد. در حال حاضر اقامت اروپا از طریق خرید ملک به طور فزاینده ای در میان مردم جریان پیدا کرده است. افراد از این طریق بدون احتیاج به پیچیدگی‌های خاصی می توانند اقامت اروپا را اخذ نمایند.

در چه کشورهایی از طریق خرید ملک می توان اقامت گرفت؟ مطلوب‌ترین کشور اروپایی جهت خرید ملک کجاست؟ آیا ایرانیان از طریق خرید ملک می توانند اقامت اروپا را اخذ نمایند؟ میزان سرمایه مورد نیاز برای این روش مهاجرتی چقدر می باشد؟ با مطالعه این مقاله می توانید پاسخ درستی به پرسش‌های مطرح شده، دهید. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

      • شرایط اقامت اروپا از طریق خرید ملک
      • مراحل قانونی خرید ملک در اروپا
      • بهترین و کم‌هزینه‌ ترین کشورهای اروپای جهت خرید ملک
      • هزینه های خرید ملک
      • مزایا خرید ملک در اروپا
      • معایب خرید ملک در اروپا
      • نتیجه گیری

شرایط اقامت اروپا از طریق خرید ملک

یکی از روش های اقامت اروپا از طریق خرید ملک می باشد. از همین رو افراد با پرداخت هزینه قادر خواهند بود تا اقامت کشور هدف را اخذ نمایند. در روش خرید ملک، اجازه همراهی همسر و فرزندان میسر می باشد. در برخی از کشورها قوانین سن برای فرزندان ۱۸ سال و در برخی دیگر تا ۲۵ سال است.

اغلب کشورهای اروپایی جهت بهبود شرایط اقتصادی و یا جذب مهاجر و سرمایه گذار این شانس را برای افراد لحاظ کرده‌اند تا با خرید ملک اقامت کشور مذکور را اخذ نمایند. این تصمیم جهت رفع بحران های اقتصادی اروپا طراحی شده است.

به صورت معمول با خرید ملک در اروپا یک اقامت یک ساله برای افراد صادر می گردد و بعد از ۵ سال به اقامت دائم منتهی می شود. این نکته بدین معناست که برای این روش باید بازه زمانی عنوان شده را در نظر بگیرید. این بازه زمانی در کشوری همچون بلغارستان کمتر است.

در صورت خرید ملک، امکان کار و یا تحصیل برای افراد مهیا می شود. متقاضیان این روش می توانند در صورت تمایل در یکی از مراکز علمی کشور مورد نظر جهت ارتقای سطح علمی خود اقدام نمایند. جهت ایجاد منبع درآمدی اجازه کار و یا سرمایه گذاری برای این افراد در نظر گرفته شده است.

مراحل قانونی خرید ملک در اروپا

مراحل قانونی خرید ملک در اروپا متناسب با کشور انتخابی متفاوت می باشد. جهت اقامت اروپا از طریق خرید ملک هر کشور قوانین به خصوصی را دارد.

مراحل خرید ملک در اروپا

      • 1. انتخاب کشور
      • 2. انتخاب ملک مورد نظر
      • 3. امضای پیش پرداخت
      • 4. افتتاح حساب بانکی در کشور انتخابی
      • 5. مذاکره برای شرایط پرداخت
      • 6. پرداخت نهایی مبلغ ملک
      • 7. ثبت در املاک و تغییر مالکیت
      • 8. پرداخت مالیات و هزینه های اجرایی

بهترین و کم‌هزینه‌ ترین کشورهای اروپای جهت خرید ملک

مهمترین سؤالی که باید از خود بپرسید این است که قصد شما از خرید ملک در اروپا دقیقا چیست؟ آیا شما فقط در پی یک خانه برای تعطیلات هستید یا می خواهید در این کشورها زندگی کنید؟ آیا با خرید ملک قصد سرمایه گذاری و سودآوری را دارید یا می خواهید خانه دوم داشته باشید؟ و در نهایت، آیا قصد شما از خرید خانه مسکونی یا مکانی مناسب جهت تجارت است؟ همه این عوامل برای انتخاب کشور برتر حائز اهمیت می باشد.

اسپانیا

کشور اسپانیا یکی از کشورهای برتر اروپایی می باشد که افراد در صورت خرید ملک می توانند روند اخذ اقامت را طی نمایند. تا سال ۲۰۱۱ افراد در صورت خرید ملک قادر بودند بدون هیچ محدودیتی اقامت این کشور را اخذ نمایند. از این سال به بعد شرایط دستخوش تغییر شده است.

در حال حاضر اقامت اروپا از طریق خرید ملک برای افراد متقاضی در کشور اسپانیا ممکن نمی باشد. افراد می بایست از روش تمکن مالی اسپانیا جهت اخذ اقامت دائم اقدام نمایند. در این روش با ارائه سوابق مالی می توان به این مهم دست پیدا کرد.

پرتغال

با سرمایه گذاری ۳۵۰ هزار یورو در ملک قدیمی تر از ۳۰ سال یا ۵۰۰ هزار یورو در یک ملک جدید، واجد شرایط اقامت می شوید. در صورت خرید در مناطق کم جمعیت، این مقادیر تا ۲۰٪ کاهش می یابد. شرط حضور جهت اخذ اقامت پرتغال وجود ندارد.

      • سرمایه لازم جهت خرید ملک: ۳۵۰ تا ۵۰۰ هزار یورو
      • عدم حضور فیزیکی در کشور پرتغال
      • امکان سفر در محدوده شینگن
      • اقامت اروپا از طریق خرید ملک

بلغارستان

کشور بلغارستان به عنوان یکی از برترین کشورهای اروپایی جهت خرید ملک به شمار می رود. افراد با حداقل هزینه ممکن می توانند به این مهم دست یابند. به صورت میانگین هزینه های خرید ملک در این کشور به ازای هر متر بین ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ یورو می باشد. افراد در صورت خرید ملک با مبلغی بالغ بر ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار یورو موفق به اخذ اقامت دائم این کشور می شوند.

      • سرمایه لازم جهت خرید ملک: ۱۵۰ هزار یورو
      • عدم احتیاج به حضور فیزیکی دائم
      • نزدیکی به ایران
      • امکان ایجاد سرمایه گذاری با مبالغ مقرون به صرفه

قبرس

اقامت اروپا از طریق خرید ملک در کشور قبرس با ۳۰۰ هزار یورو میسر می باشد. برای واجد شرایط شدن در برنامه طلایی کشور قبرس این میزان هزینه مورد نیاز می باشد. شرط حضور جهت اخذ اقامت در این کشور اجباری نمی باشد و افراد فقط باید سالی یکبار وارد این کشور شوند. از برترین مزایای خرید ملک در قبرس می توان اجازه همراهی همسر و فرزندان زیر ۲۵ سال اشاره کرد.

      • سرمایه لازم جهت خرید ملک: ۳۰۰ هزار یورو
      • امکان اخذ اقامت برای پدر و مادر
      • بازه های اجرایی سریع
      • اقامت اروپا از طریق خرید ملک

خرید ملک - قبرس

لتونی

از سال ۲۰۱۰ میلادی، افراد با خرید ملک در لتونی می توانند جهت اقامت دائم اقدام نمایند. لتونی در ابتدای این طرح به عنوان بر‌ترین کشور اروپایی جهت خرید ملک شناخته می شد. کشور لتونی عضو پیمان شینگن می باشد و افراد در صورت خرید ملک می توانند مجوز ورود و زندگی در سایر کشورهای این حوزه را داشته باشند.

میزان سرمایه مورد نیاز جهت اقامت اروپا از طریق خرید ملک در لتونی معادل ۲۵۰ هزار یورو می باشد. افراد در صورت خرید و بعد از ۵ سال قادر خواهند بود جهت اقامت دائم اقدام نمایند. همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال حق همراهی فرد را از ابتدای کار برای این روش دارند.

      • سرمایه گداری در خرید ملک: ۲۵۰ هزار یورو
      • اقامت بعد از ۵ سال
      • اقامت خانوادگی
      • مسافرت راحت به محدوده شینگن

یونان

برنامه ویزای طلایی کشور یونان از سال ۲۰۱۳ آغاز شده است. افراد قادر خواهند بود با پرداخت ۲۵۰ هزار یورو بابت خرید ملک برای اقامت یونان اقدام نمایند. از ویژگی های مثبت این برنامه می توان به قابلیت همراهی فرزندان تا ۲۱ سال اشاره کرد.

افراد در صورت خرید ملک در یونان می توانند اقامت دائم این کشور را اخذ نمایند. در برنامه ویزای طلایی یونان احتیاجی به حضور فیزیکی افراد در این کشور نمی باشد و افراد فقط جهت اخذ تابعیت در این کشور حضور خواهند داشت. بازه های زمانی اخذ تابعیت به صورت میانگین ۷ سال به طول می انجامد.

      • سرمایه لازم جهت خرید ملک: ۲۵۰ هزار یورو
      • بدون احتیاج به حضور فیزیکی
      • اقامت به همراه خانواده
      • سفر راحت در منطقه شینگن
      • اقامت اروپا از طریق خرید ملک

هزینه های خرید ملک

به طور کلی، هزینه های مربوط به خرید ملک بسته به قیمت معامله متفاوت خواهد بود. هزینه های خرید ملک شامل حق وکالت، هزینه اسناد رسمی، مالیات بر ملک، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات های سالانه می باشد. آنها به‌طور معمول بین ۱۰ تا ۱۳ درصد قیمت خرید را تشکیل می دهند و به شرح زیر است:

موارد هزینه توضیحات
حق وکالت ۱ درصد ارزش ملک خدمات وکلا شامل ساعات مشخص کار، جلسات، تهیه اسناد و بررسی قراردادهای خرید ملک می شود.
هزینه اسناد رسمی ۳۰۰ تا ۱۵۰۰ یورو هزینه دولتی برای خرید ملک در اروپا می باشد.
مالیات انتقال ۸ یا ۱۰ درصد این فقط برای خرید ملک دست دوم (فروش مجدد) اعمال می شود و پس از امضای قرارداد عمومی پرداخت می شود.
تمبر ۱٫۵ تا ۲ درصد این مالیات برای خرید خانه های جدید می باشد.
مالیات بر ارزش افزوده ۱۰ درصد قیمت ملک خرید مسکن جدید منوط به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده است.

مالیات های سالانه

در صورت خرید ملک در یک کشور اروپایی، موظف به پرداخت مالیات های سالیانه می باشید. در صورت خرید ملک در یک کشور، هر سال مسئولیت پرداخت برخی از مالیات ها را خواهید داشت.

      • مالیات بر درآمد غیر مقیم (برای استفاده های اجاره ای و یا شخصی)
      • مالیات بر درآمد شخصی چنانچه شما ساکن هستند
      • مالیات بر ثروت (درصورتی‌که دارایی های فرد بیش از ۷۰۰٫۰۰۰ €)

مزایا خرید ملک در اروپا

اقامت از طریق خرید ملک در اروپا برای آن دسته از افراد مناسب می باشد که قصد اخذ اقامت در کوتاه‌ترین زمان ممکن را دارند. افراد در صورت خرید ملک می‌توانید همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال خود را به همراه داشته باشند. از سایر مزایای خرید ملک در اروپا می توان به اخذ اقامت، استفاده از شبکه های جهانی و سرمایه گذاری دراز مدت اشاره کرد. در ادامه این ویژگی ها به صورت مختصر مورد ارزیابی قرار گرفته می شوند.

اخذ اقامت

یکی از برترین مزایای خرید ملک در اروپا، اخذ اقامت از این روش می باشد. خیلی از افراد جهت اخذ اقامت تصمیم بر خرید ملک می کنند. این روش به عنوان یکی از آسان‌ ترین روش های اخذ اقامت یاد می شود. اغلب کشورهای اروپایی این شانس رو برای مهاجران فراهم می کنند.

استفاده از شبکه جهانی

در صورت خرید ملک در کشورهای اروپایی اجازه زندگی و کار در سایر کشورهای اروپایی فراهم می شود. از همین افراد با خرید ملک در یک کشور محدوده شینگن می توانند به سایر کشورهای اروپایی سفر کنند و در صورت علاقه سرمایه گذاری تازه‌ای را در کشور مورد نظر آغاز نمایند.

سرمایه گذاری بلند مدت

افراد بعد از اخذ اقامت اروپا از طریق خرید قادر خواهند بود ملک خریداری شده را به فروش برساند. از همین رو هم موفق به اخذ اقامت می شوند و هم سرمایه ابتدایی به فرد باز می گردد. در طول مدت اخذ اقامت دائم رشد اقتصادی ملک هم شامل این سرمایه گذاری دراز مدت می شود.

معایب خرید ملک در اروپا

در کنار مزایای عنوان شده جهت خرید ملک، این روش با مسئله هایی همراه است. آگاهی از مزایای اقامت اروپا از طریق خرید این شانس را برای متقاضیان فراهم می کند تا با دانش کامل، قدم در این راه بگذارند. در ادامه به سه مسئله اصلی خرید ملک اشاره شده است.

سرمایه گذاری بدون بازده

یکی از بزرگترین مسئله های خرید ملک در اروپا، سرمایه گذاری بدون سود می باشد. افراد در صورت خرید ملک قابلیت درآمد زایی مطلوبی از ملک خریداری شده نخواهند داشت. خیلی از سرمایه گذاران تصمیم بر راه‌اندازی یک بیزینس می نمایند تا با فعالیت در آن زمینه، درآمد زایی هم داشته باشند. گفتنی است که شرایط سرمایه گذاری برای صاحبان ملک به صورت مجزا وجود دارد.

پرداخت هزینه های سنگین

اقامت اروپا از طریق خرید ملک با هزینه های هنگفتی همراه است. به صورت میانگین هزینه های خرید ملک در کشورهای اروپایی بین ۲۰۰ تا ۳۵۰ هزار یورو تخمین زده می شود. این میزان هزینه در مقایسه با ویزای تحصیلی و یا کاری بسیار زیاد می باشد.

خیلی از افراد تصمیم بر تحصیل در یک کشور را می گیرند تا در مدت تحصیل با شرایط متفاوت سرمایه گذاری در کشور مورد نظر آشنا شوند و ایده‌آل‌ترین انتخاب ها را داشته باشند. در این صورت انتخاب کشورهای بیشتری را جهت این کار خواهند داشت.

جهت آگاهی از شرایط تحصیل در کشورهای اروپایی مطالعه فرمایید: مهاجرت تحصیلی

محدودیت انتخاب کشور و انتقال پول

اقامت اروپا از طریق خرید ملک در تعداد کمی از کشورهای اروپایی میسر می باشد. افراد برای اقدام از این روش باید از لیست کشورهای عنوان شده اقدام نمایند. این محدودیت از مهم ترین معایب خرید ملک در اروپا می باشد. از سایر مزایای این روش انتقال پول به کشور مقصد می باشد. افراد در این روش می بایست به حساب یک وکیل مهاجرتی پول ملک مذکور را پرداخت نمایند و در صورت اتمام امور به حساب فروشنده منتقل کنند.

نتیجه گیری

با توجه به مطالب ذکر شده، یکی از روش های اخذ اقامت در اروپا، خرید ملک می باشد. افراد قادر خواهند از این طریق بدون ارائه مدارک به خصوصی از جمله تحصیلات و گواهی زبان به این مهم دست پیدا کنند. بنابراین این روش را می توان به آن دسته از افراد پیشنهاد کرد که در پی کسب اقامت بدون هیچ فعالیتی می باشند.

در بین کشورهای نام‌برده شده، کشور بلغارستان به عنوان مطلوب‌ترین گزینه جهت اخذ اقامت اروپا از طریق خرید ملک شناخته می شود. افراد با پرداخت هزینه های معقول می توانند اقامت اروپا را اخذ نمایند. از سایر مزایای خرید ملک در بلغارستان می توان به نزدیکی به ایران و سرعت بالای انجام کار اشاره کرد.