Homeفارسیسرمایه گذاری در قبرس 2021

سرمایه گذاری در قبرس 2021

-

سرمایه گذاری در قبرس و بررسی شرایط اقامت قبرس از طریق سرمایه گذاری

سرمایه گذاری در قبرس و شرایط اخذ اقامت و تابعیت کشور قبرس از طریق سرمایه گذاری را در این مطلب بررسی خواهیم کرد. سرمایه گذاری در قبرس از چه راهی امکان پذیر است؟ آیا با سرمایه گذاری در بورس قبرس می‌توان اقامت گرفت؟ شرایط اقامت قبرس از طریق سرمایه گذاری چگونه است؟ ریسک سرمایه گذاری در قبرس چقدر است؟ تفاوت سرمایه گذاری در قبرس شمالی و سرمایه گذاری در قبرس اروپایی چیست؟ سرمایه اولیه مورد نیاز برای راه اندازی کسب و کار در قبرس چقدر است؟ کمترین ریسک در کدام سرمایه گذاری است؟ در این مقاله ما این پرسش‌ها و پرسش‌های پرتکرار در خصوص سرمایه گذاری و اخذ اقامت قبرس اروپایی از طریق سرمایه گذاری پاسخ داده و اطلاعات مهم و مفیدی را به شما عزیزان ارائه داد. کشور قبرس در شرق دریای مدیترانه قرارگرفته است و سومین جزیره پهناور این دریا می‌باشد. این کشور به دو بخش شمالی و جنوبی تفکیک می‌شود. بخش شمالی آن ترک نشین و بخش جنوبی آن یونانی نشین بوده و تنها قبرس جنوبی از اعضای اتحادیه اروپا می‌باشد. چنانچه پس از مطالعه این مقاله پرسش و یا ابهامی در این خصوص داشتید همواره می‌توانید با کارشناسان آیلیسترز تماس برقرار کنید.


افرادی که به دنبال سرمایه گذاری در قبرس هستند بهتر است نکات و شاخصه هایی را در نظر بگیرند، که ما در این مقاله علمی بررسی و تحلیل این نکات و شاخصه ها خواهیم پرداخت:

  • سرمایه گذاری در قبرس و شرایط عمومی سرمایه گذاری در قبرس
  • سرمایه گذاری در قبرس و استاندارد های سرمایه گذاری
  • سرمایه گذاری در قبرس و شاخص های اقتصادی تاثیر گذار
  • سرمایه گذاری در قبرس از طریق خرید ملک در قبرس
  • سرمایه گذاری در قبرس از طریق ثبت شرکت قبرس
  • سرمایه گذاری در قبرس از طریق کارآفرینی در قبرس
  • سرمایه گذاری در قبرس از طریق خرید اوراق قرضه دولتی
  • سرمایه گذاری در قبرس و مزایای آن
  • سرمایه گذاری در قبرس و معایب آن

سرمایه گذاری در قبرس و شرایط عمومی

قبرس کشوری جزیره‌ای است که در شرق دریایِ مدیترانه واقع‌شده است و به ۲ قسمت شمالی و جنوبی تقسیم‌شده است، مساحت این کشور 251.9 کیلومتر می‌باشد و جمعیتی در حدود 166.141.1 نفر برخوردار است. لازم به ذکر است که بخش قبرس جنوبی عضو اتحادیه اروپا است اما قبرس شمالی عضو اتحادیه اروپا نمی‌باشد و بخش شمالی به قسمت ترک‌نشین قبرس شناخته می‌شود. جهت سرمایه‌گذاری در قبرس بخش جنوبی آن مطلوب‌تر خواهد بود که علاوه بر اخذ اقامت دائم یا تابعیت از امتیازات اتحادیه اروپا بهره‌مند شوید.
به سبب اختلافاتی که میان بخش جنوبی و بخش شمالی قبرس وجود دارد، شرایط عضویت آن‌ها در اتحادیه اروپا و حوزه شنگن با پیچیدگی‌هایی همراه است. قبرس جنوبی عضو اتحادیه اروپا می‌باشد گرچه تابه‌حال با عضویت آن در پیمان شنگن موافقت نشده است و این یعنی که با دارا بودن کارت اقامت قبرس جنوبی قادر نیستید به کشورهای حوزه شنگن به آسانی تردد کنید و شما ملزم هستید گذرنامه‌ی این کشور را به‌دست بیاورید. گرچه با دارا بودن گذرنامه‌ی قبرس جنوبی این شانس برای شما فراهم می‌شود که در کشورهایی مانند سوئیس اقامت کنید.

سرمایه گذاری در قبرس و استانداردهای سرمایه گذاری

یکی از موضوعات با اهمیت که در سرمایه‌گذاری کردن، لازم است توجه ویژه‌ای به آن شود. این است که سرمایه‌گذار در کشور هدف امنیت داشته باشد. کشور قبرس در سالیان گذشته پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است که سبب افزایش میل سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری داخل این کشور شده است. بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی از کشورهای غیراروپایی می‌باشند که در بخش املاک این کشور علاقه به سرمایه‌گذاری داشته‌اند. با رشد سرمایه‌گذاران خارجی و تشکیل فعالیت‌های اقتصادی مانند ساخت‌وساز، آمار بیکاری این کشور نزول پیدا کند.
شاخص‌های سرمایه‌گذاری از اهمیت بسیاری در فرآیندهای سرمایه‌گذاری برخوردار هستند، به سبب اینکه این شاخص‌های و معیارها، وضعیت و امنیت سرمایه‌گذار و سرمایه او را تحلیل می‌کند. به‌صورت مثال، نمونه‌ای از این شاخص‌ها و معیارهای سرمایه‌گذاری با اسم Expropriation risk شیوه رفتار و واکنش سیستم قضایی کشور و قوانین مصادره اموال را با سرمایه‌گذاران بیگانه شرح می‌دهد. ریسک مصادره اموال یا محرومیت مالکیت است که نشان‌دهنده‌ی نقض قرارداد سرمایه‌گذاری از طرف دولت کشور مدنظر می‌باشد. در نمودار پایین قادر هستید میزان مصادره اموال یا محرومیت مالکیت (Expropriation risk) کشور قبرس را مشاهده نمایید.

در رابطه با نمودار باید توضیح دهیم شاخص استاندارد سرمایه گذاری Expropriation risk در بازه عددی 1 تا 7 می‌باشد. کشوری که دارای نرخ Expropriation risk عدد 7 باشد،‌ دارای بالاترین ریسک برای سرمایه گذاری بوده و کشوری که نرخ Expropriation risk عدد 1 باشد،‌ دارای پائین ترین ریسک برای سرمایه گذاری می‌باشد و کشور قبرس جز آن دسته از کشورهایی است که سرمایه گذاری در آن دربردارنده کمترین ریسک می‌باشد.

سرمایه گذاری در قبرس و شاخص های اقتصادی تاثیر گذار

برای سرمایه گذاری در قبرس باید ابتدا شاخص‌های اقتصادی آن بررسی و تحلیل شود که از سوددهی و نرخ بازدهی سرمایه گذاری در این کشور مطلع شویم. ما در این بخش به شاخص‌های تأثیر گذار مانند تولید ناخالص داخلی، نرخ بیکاری، مالیات در کشور قبرس می‌پردازیم.

تولید ناخالص داخلی در کشور قبرس:

تولید ناخالص داخلی یکی از شاخص‌های مهم در کشور هدف است. هرچه نرخ تولید ناخالص داخلی بیشتر باشد، بدان معنی است که فروش در آن کشور بالا است. در نمودار زیر تولید ناخالص داخلی قبرس از سال 2015 را مشاهده می‌فرمایید:

در گراف زیر نیز نرخ رشد تولید ناخالص داخلی هر ساله کشور قبرس، نسبت به سال قبل ملاحظه می نمایید :

مالیات در کشور قبرس:

یکی از پارامترهای مهم در خصوص سرمایه گذاری خارجی مالیات آن کشور است. در هر کشور چند گونه مالیات وجود دارد که شامل مالیات بر در آمد، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر سرمایه و …است. در نمودار پائین نرخ مالیات را در سال‌های 2010 تا 2019 را مشاهده می‌فرمایید:

نرخ بیکاری در کشور قبرس:

نرخ بیکاری یکی از پارامترهای اساسی در سرمایه گذاران خارجی آن کشور برای سرمایه گذاری است. هر مقدار نرخ بیکاری یک کشور پائین تر باشد، رونق کسب و کار و تجارت در آن کشور بالاست و به اصطلاح چرخ اقتصاد آن کشور می‌چرخد. در نمودار زیر نرخ بیکاری کشور قبرس از سال‌های 2018 تا 2020 را مشاهده می‌نمایید:

سرمایه گذاری در قبرس از طریق خرید ملک در قبرس

خریداری ملک یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری در کشور جزیره‌ای قبرس می‌باشد. این روش درسالیان گذشته نظر سرمایه‌گذاران خارجی را به خود جلب کرده است. با سرمایه‌ای به میزان ۳۰۰٬۰۰۰ هزار یورو قادرید از طریق خریداری ملک در قبرس سرمایه‌گذاری کنید.

تا قبل از این طرح دریافت اقامت و تابعیت قبرس از روش خریداری ملک یکی از خاص‌ترین طرح‌های دریافت اقامت از روش خریداری املاک در سرتاسر جهان بود. به علت اینکه شما قادر بودید با خریداری ملکی به مبلغ ۲٬۰۰۰٬۰۰۰ یورو به‌نوعی گذرنامه‌ی قبرس را خریداری کنید. گرچه طرح دریافت اقامت قبرس از روش خریداری زمین و خانه دچار دگرگونی و تازه‌سازی شده است. در طرح جدید شما با خریداری ۱ یا حداکثر ۲ ملک به مبلغ ۳۰۰٬۰۰۰ یورو قادرید به این اقامت درست پیدا کنید. شرط‌های دیگری که دولت قبرس جهت کسب این نوع اقامت تعریف کرده است افتتاح سپرده بانکی در یکی از بانک‌های قبرس و تزریق مبلغ ۳۰٬۰۰۰ یورو به آن می‌باشد که تا ۳ سال مسدود می‌شود و قابل‌برداشت نمی‌باشد. ایضاً به سبب اینکه جواز کار در قبرس ندارید ملزم هستید درآمد سالانه‌ی خویش را به‌عنوان توانایی مالی و دارایی‌تان به دولت قبرس ارائه دهید.
در این پلن اقامتی نه تنها خودتان بلکه :

  • همسر
  • فرزندان زیر 25 سال
  • والدین خودتان
  • والدین همسرتان

نیز می توانند اقامت بگیرند. برای کسب اطلاعات جزئی تر در این خصوص می توانید به مقاله « خرید ملک در قبرس » رجوع بفرمایید.

سرمایه گذاری در قبرس از طریق ثبت شرکت

ثبت شرکت در قبرس یکی دیگر از راه‌های سرمایه گذاری در این کشور می‌باشد. برای سرمایه گذاری از طریق ثبت شرکت در قبرس بایستی طرح کسب و کار (بیزینس پلن) قوی و خلاقانه‌ای ارائه شود. یکی از روش‌های ثبت شرکت در قبرس، ثبت شرکت محدود است که دست کم سرمایه لازم برای آن 25629 یورو می‌باشد که در ابتدا بیزینس پلن شرکت باید مورد تأیید دولت قبرس قرار بگیرد و برای انجام این فرآیند می‌توان از وکیل استفاده نمود. ثبت اسم شرکت و آدرس آن برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود ضروری است. همچنین فرم‌های شرکت مانند اظهارنامه بایستی پر شود.

انواع ثبت شرکت در قبرس

  • ثبت شرکت با مسئولیت محدود
    این نوع شرکت در قبرس زیاد می باشد که حداقل یک سهامدار تا 50 سهامدار می تواند داشته باشد، حق انتقال سهام ها بین همه سهامداران باید باشد.
  • ثبت شرکت سهامی عام
    این نوع ثبت شرکت باید شامل حداقل هفت سهامدار و دو مدیر عامل باشد. حداقل سرمایه مورد نیاز سهام 63025 یورو است و بایستی قبل از صدور گواهی بازرگانی پرداخت شود.

    مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت در قبرس
  • تکمیل فرم های مربوط به ثبت شرکت
  • نام گذاری شرکت و ثبت آن
  • پاسپورت با اعتبار
  • عدم سابقه کیفری
  • اصل و ترجمه مدرک تحصیلی
  • اراثه بیزنس پلن
  • اصل و ترجمه مدارک هویتی

سرمایه گذاری در قبرس از طریق کارآفرینی

سرمایه گذاری در قبرس از طریق کارآفرینی به این ترتیب می‌باشد که سرمایه گذار در طرحی که ارائه می‌دهد ملزم به نوآوری است تا توسط آن قادر باشد کسب و کاری تأسیس کند. کارآفرینی باید ایده‌ای باشد که باعث کارآفرینی (اشتغال‌زایی) و کمک کننده به اقتصاد کشور قبرس باشد. فرد سرمایه‌گذار در این روش قادر است برای خود و همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال اقامت قبرس را دریافت کند. در آغاز اقامت موقت ۱ ساله داده می‌شود و بعد از آن مبدل به اقامت همیشگی می‌شود.

سرمایه گذاری در قبرس از طریق خرید اوراق قرضه دولتی

از دیگر روش‌های سرمایه‌گذاری در قبرس خرید اوراق قرضه دولتی می‌باشد. فرد سرمایه‌گذار که می‌خواهد برای دریافت اقامت قبرس اقدام کند ملزم است اوراق قرضه‌ای را به مبلغ ۵۰۰٬۰۰۰ یورو خریداری کند. اما باید توجه داشته باشید که این مبلغ نیاز است به مدت ۳ سال در آن سهام بماند تا سبب کسب اقامت قبرس شود. پس از سرمایه‌گذاری به فرد سرمایه‌گذار و خانواده وی اقامت موقت داده می‌شود و باگذشت ۳ سال مبدل به اقامت دائم (همیشگی) می‌شود

سرمایه گذاری در قبرس و مزایای آن

سرمایه گذاری در قبرس و معایب آن

  • سرمایه تا سه سال غیر قابل برداشت است
  • جزء سرمایه گذاری گران در اروپا می باشد، با این هزینه می توان در کشور های دیگر اروپایی اقامت را کسب نمود.
  • تنش ها بین قبرس شمالی و جنوبی ممکن است تاثیر گذار باشد.

پرسش و پاسخ متداول در خصوص سرمایه گذاری در کشور قبرس

چه روشهایی برای سرمایه گذاری در قبرس وجود دارد؟

روش های مختلفی برای سرمایه گذاری در قبرس وجود دارد كه به صورت كلی عبارتند از: خرید ملك، ثبت شركت، كارآفرینی و خرید اوراق بهادار. امکان سرمایه گذاری هایی نظیر راه اندازی رستوران در قبرس و سرمایه گذاری در فرنچایز در قبرس نیز وجود دارد.

آیا شرایط سرمایه گذاری در قبرس برای ایرانیان مساعد است؟

با توجه به آمارهایی که از بانک جهانی و دیگر منابع معتبر بدست می آید، قبرس کشور امنی برای سرمایه گذاری می باشد و شرایطی که در برخی از روشهای سرمایه گذاری و اخذ اقامت و پاسپورت به سرمایه گذاران بین المللی ارائه می نماید، در سرتاسر جهان نظیر ندارد.

 بهترین سرمایه گذاری در قبرس چیست؟

بهترین روش سرمایه گذاری در این کشور خرید ملك می باشد.

شرایط اخذ اقامت قبرس از طریق خرید ملک چگونه است؟

سرمایه لازم برای خرید ملک در قبرس 300 هزار یورو است که علاوه بر آن می بایست مبلغ 30 هزار یورو را در سپرده ای در قبرس بخوابانید و نشان دهید که بصورت سالیانه درآمد کافی دارید.

شرایط خرید اوراق قرضه و خرید سهام بورس در کشور قبرس چگونه است؟

برای اخذ اقامت قبرس از طریق خرید اوراق قرضه به مبلغ ۵۰۰ هزار یورو باید سرمایه گذاری شود.

هزینه اولیه مورد نیاز برای سرمایه گذاری در قبرس چقدر است؟

بسته به نوع سرمایه گذاری، هزینه ها متفاوت می باشد. اطلاعات بیشتر در این مقاله ارائه گردیده است.

آیا استفاده از وکیل سرمایه گذاری در قبرس امری ضروری است یا خود می توانم اقدام کنم؟

در امر مهاجرت چیزی به نام ١٠٠ درصد وجود ندارد اما با استفاده از یك وكیل مسلط و مجرب به قوانین بین المللی و مهاجرتی ، می توان شانس موفقیت پرونده را افزایش داد.

آیا سرمایه گذاری در قبرس به اقامت دائم و تابعیت منجر می شود؟

بله، در پروسه هایی نظیر خرید ملك و ثبت شركت امكان اخذ اقامت دائم و تابعیت موجود می باشد.

سود سرمایه گذاری در قبرس چقدر است؟

بسته به نوع سرمایه گذاری میزان سود متفاوت می باشد.