Homeفارسیتحصیل پرستاری در قبرس

تحصیل پرستاری در قبرس

-

تحصیل پرستاری در قبرس و بررسی شرایط آن

تحصیل رشته پرستاری در قبرس ، شرایط و مخارج تحصیل در رشته پرستاری در قبرس اروپایی ، معادلسازی مدارک برای تحصیل پرستاری در دانشگاه های قبرس ، دوره های پرستاری در قبرس ، ایده آل ترین دانشگاه قبرس جهت تحصیل پرستاری و الزامات تحصیل لیسانس پرستاری در نیکوزیا ، مباحثی هستند که در این مطلب مورد بررسی قرار خواهیم داد. بازار کار پرستاری در قبرس چگونه است؟ کدام دانشگاههای پزشکی قبرس مورد تایید ایران هستند؟ حقوق پرستاران در قبرس به چقدر است؟ پرستاری یکی از محبوب ترین رشته های تحصیلی از شاخه پیراپزشکی است و قبرس نیز از مقاصد پر طرفدار میان دانشجویان در سالهای اخیر بوده است. در ادامه تلاش خواهیم کرد تا به سوالات مطرح شده پاسخ دهیم و نکات پیرامون تحصیل پرستاری در قبرس را روشن کنیم. همراهان عزیز می توانند در صورت وجود هر گونه پرسش و ابهامات برای کسب آگاهی بیشتر با مشاوران مؤسسه آیلیسترز تماس گرفته و مشاوره رایگان داشته باشند.

بررسی شرایط عمومی تحصیل پرستاری در قبرس

پرستاری یکی از پرطرفدارترین رشته های دانشگاهی وعلی الخصوص در شاخه علوم تجربی و پیراپزشکی است. شغلی بسیار حساس که با سلامت جانی آدم ها سروکار دارد و تجربه، سرعت و توانیی فرد در آن حرف اول را می زند. بنابراین دور از ذهن نیست اگر الزام داشته باشد که بپذیریم پرستاران و دانشجویان پرستاری باید الزامات بسیار زیادی را نسبت به سایر رشته ها رعایت کنند. بعنوان مثال پرستاران به سبب ارتباط مستقیم و کلامی با بیمار می‌بایست به زبان او تسلط کامل داشته باشد تا بتواند وظایف خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. دانشگاه های قبرس در رشته های مختلفی سرویس های آموزش عالی ارائه می دهند که یکی از اصلی‌ترین آنها تحصیل پرستاری در قبرس است. این کشور اقداماتی را برای افزایش سطح تحقیقات، بودجه و جذب دانشجویان بین المللی به آموزش عالی انجام داده است. دراغلب رشته ها ( غیر از پرستاری ) حتی ارائه مدرک زبان الزامی نیست. کشور قبرس شهریه کم و هزینه متوسط زندگی را ارائه می دهد. روال ویزا برای تحصیل پرستاری در قبرس نیز آسان است. قبرس امکانات ایده آلی را برای دانشجویان مهیا کرده است که شامل رویداد های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی می شود. افزون بر این، باشگاه های مختلفی در قبرس وجود دارد، مانند باشگاه های فن آوری، باشگاه علمی، انواع باشگاههای ورزشی، باشگاه عکاسی و… که دانش آموز را در فراگیری مسئولیت های اجتماعی کمک می کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص این کشور می توانید مقاله ی راه های مهاجرت به قبرس را مطالعه بفرمایید.

شرایط دانشگاه های مورد تایید ایران در رشته پرستاری در قبرس اروپایی

در بحث شرایط و مخارج تحصیل در رشته پرستاری در قبرس اروپایی باید به بسیاری ازفاکتورها توجه داشت. در این رابطه دانشگاه ها برای تحصیل پرستاری در قبرس شهریه معینی ندارند و هرکدام نیز مدارک خاصی را از دانشجو می‌خواهند. تحصیل پرستاری در قبرس یا از دوره اول دانشگاه شروع می شود و یا برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر صورت می گیرد. معادلسازی مدارک پزشکان و پرستاران یک اساس بین المللی است که باید در بررسی شرایط و مخارج تحصیل در رشته پرستاری در قبرس اروپایی یا هر کشور دیگرمدنظر قرارداد. پزشکان و پرستاران افزون بر داشتن الزامات بیشتری مانند مهارت های زبانی بیشتر، مقررات خاص نظام کشور مبداء را در دوره نخست دانشگاه بررسی می کنند. لذا اهمیت دو موضوع توانایی های زبانی و فراگیری نظام پرستاری کشور مقصد در اینجا نمایان می شود. ثبت نام در دوره نخست پرستاری از آنجا که با مدرک دیپلم انجام می شود پس بحث معادلسازی به میان نمی آید. در اینجا دانشگاه ها هر کدام مدارک مورد نظر خود را برای ثبت نام تحصیل پرستاری در قبرس طلب می کنند که اکثرا مدرک زبان انگلیسی یا یونانی و کارنامه 3 سال آخر تحصیل را به اضافه ریز نمرات از دانش آموز می‌خواهند. بعضی از دانشگاه ها در قبرس برای تحصیل پرستاری بورسیه در نظر می گیرند و برخی از دانشگاه های خصوصی انگلیسی زبان دارای انواع شهریه هستند. متقاضیانی که برای ادامه تحصیلات پرستاری وارد قبرس می شوند باید دست کم 5 سال رزومه مرتبط و جواز نظام پرستاری داشته باشند. شهریه دانشگاه ها در کشور قبرس معمولا بین 7 تا 12هزار یورو سالیانه است. همچنین مخارج زندگی درقبرس نیزسالانه 12 هزار یورو است. اغلب دانشگاه های قبرس برای پذیرش امکان داشتن همراه را هم به دانشجو می دهند و از این جهت همسر و فرزندان کمتر از 18 سال نیز می توانند متقاضی را همراهی کنند. برای اخذ ویزای همراه هزینه یک سال زندگی هر نفر حدود 7 هزار یورو باید بعنوان تمکن مالی در حساب فرد همراه نشان داده شود. در زیر شرایط و مخارج تحصیل در رشته پرستاری در قبرس اروپایی را در بعضی از دانشگاه های این کشور بررسی می کنیم:

دانشگاه اروپایی قبرس EUC:


تحصیل پرستاری در قبرس در EUC در برگیرنده دانسته های علمی، تخصص های درمانی و ارتباطی و آموزش بالینی است تا پرستاران‌ این دانشگاه در ارائه خدمات بهداشتی با کیفیت در قبرس آمادگی کامل داشته باشند. این برنامه مطابق با بخشنامه اتحادیه اروپا در مورد شناخت متقابل صلاحیت های حرفه‌ای بین کشور های عضو است و بدست کمیسیون اتحادیه اروپا به تصویب رسیده است. این بدان معناست که فارغ التحصیلان ‌این دانشگاه می‌توانند در هر کشور اتحادیه اروپا بدون لزوم به معادلسازی و ثبت نام در سیستم پرستاری ملی کار کنند. این دانشگاه از دانشگاههای پزشکی قبرس مورد تایید‌ ایران است. دانشجویان ‌این دانشگاه یادگیری و تمرین بالینی را در بیمارستان های دولتی و غیر دولتی انجام می‌دهند و فارغ التحصیلان در شورای پرستاری و مامایی قبرس ثبت نام می‌کنند. فارغ التحصیلان می‌توانند پس از تحصیل مشغول به کار شوند و یا تحصیلات تکمیلی خود را ادامه دهند. مدت تحصیل پرستاری 4 سال است و زبان تحصیل در‌این دانشگاه یونانی می‌باشد. برخی‌این دانشگاه را بهترین دانشگاه قبرس برای تحصیل پرستاری می‌شناسند و دلیل ‌این ‌امر نیز اعطای فاند و بورسیه های بالا در‌این دانشگاه است.

 

 NEAR EAST UNIVERSITY:


در‌این دانشگاه دوره های کارشناسی ارشد و دکترای تحصیل پرستاری در قبرس در گرایش های گوناگونارائه می‌شوند. این گرایش ها عبارتند از: ارتباطات در سرویس‌ های بهداشتی ، پرستاری زنان ، پرستاری فیزیولوژیک، پرستاری جراحی، مدیریت کیفیت و تغییر در خدمات پرستاری و … . مدت زمان تحصیل در‌این رشته ها از 1 تا 3 سال است. رشته های پیراپزشکی از جمله پرستاری در‌این دانشگاه به دو زبان انگلیسی و یونانی تدریس می‌شوند.

 

 CYPRUS SCIENCE UNIVERSITY:


یکی از دانشگاه های درجه یک برای تحصیل پرستاری در قبرس است که سالیانه صدها دانشجوی بین المللی را قبول می کند. برنامه های پرستاری ‌این دانشگاه با متدهایی به آموزش می‌پردازد که در نهایت توانایی های مبتکرانه و کار آفرینانه را به همراه مسئولیت پذیری در دانشجویان بهبود می‌بخشد. دانشجویانی که مقطع 4 ساله تحصیلات را در رشته پرستاری به اتمام می‌رسانند، یک گواهی لیسانس و عنوان “پرستار” دریافت می‌کنند. این دانشگاه از دانشگاههای پزشکی قبرس مورد تایید ‌ایران است.

 

UNIVERSITY OF KYRENIA:


این دانشگاه هم از دانشگاه های ارائه دهنده دوره تحصیل پرستاری در قبرس در مقطع لیسانس است. این دانشگاه 4 سالِ دوره نخست دانشگاه را به تفکیک واحدهای درسی در پایگاه خود تشریح کرده است. زبان تحصیل در‌این دانشگاه انگلیسی و یونانی است. دوره های پرستاری در‌این دانشگاه به زبان یونانی ارائه می‌شوند و 4 سال بطول می‌انجامند. این دانشگاه عمر بسیاری ندارد و در سال 2013 افتتاح شده است. این دانشگاه از دانشگاههای پزشکی قبرس مورد تایید ‌ایران است.

 

هزینه های زندگی دانشجویی در رشته پرستاری در قبرس اروپایی

در پائین هم مخارج جاری زندگی در قبرس را در قالب جداولی مورد بررسی قرار می دهیم:

مواد خوراکیمبلغ به یورو
خوراک ارزان در رستوران12
بطری آب0.62
یک لیتر شیر1.39
یک قرص نان1.59
یک کیلو برنج1.68
12 عدد تخم مرغ2.69
یک کیلو مرغ8.34
حمل و نقلمبلغ به یورو
بلیط یک طرفه مترو1.50
میانگین رفت و آمد40
تاکسی رزرو5
هر کیلومتر تاکسی1
1 لیتر بنزین1.20
یک خودرو فولکس واگن18000
یک خودرو تویوتا19000
اجاره بها به یورومبلغ به یورو
آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر567.37
آپارتمان یک خوابه در حومه شهر468.86
آپارتمان سه خوابه در مرکز شهر1035
آپارتمان سه خوابه در حومه شهر803

معادلسازی مدارک برای تحصیل پرستاری در دانشگاههای قبرس

مسئله معادلسازی مدارک برای تحصیل پرستاری در قبرس تنها ویژه تحصیلات تکمیلی و در سطوح بالاتر از کارشناسی می باشد. در اینجا درصورتی که دارنده لیسانس پرستاری بخواهد در یکی از دانشگاه های قبرس به تحصیل بپردازد ملزم است از مرحله معادلسازی مدارک جهت تحصیل رشته پرستاری در دانشگاههای قبرس عبور کند. روی هم رفته معادلسازی روندی است که در طول آن فارغ التحصیل پرستاری جهت کار و ادامه تحصیل در کشور های خارجی آماده می گردد. دو هدف عمده این روش معادلسازی، تایید تسلط زبانی و آگاهی از سیستم پرستاری در کشور مقصد می باشد. پرستاران شغلی حساس دارند به گونه ای که با بیماران در ارتباط مستقیم هستند و از طرف دیگر نیز با پزشکان و متخصصان درمان. به همین دلیل پرستاران ملزم هستند به زبان بومی محل کار و ادامه تحصیل و با قوانین و مقررات نظام پرستاری آنجا آشنایی تمام داشته باشند. البته این روش جهت ادامه تحصیل پرستاری در قبرس روندی منسجم و یکسان نیست. بعضی از دانشگاه های دولتی در قبرس اروپایی که اکثراً دوره های تحصیلیشان را با زبان یونانی ارائه می کنند برای پذیرش دانشجویان خارجی در دوره کارشناسی ارشد از آنها می خواهند تا مدارک خود را معادلسازی کنند.
معادلسازی در قبرس اروپایی به دو صورت انجام می پذیرد:

1- معادلسازی براساس نظام یکدست و یکسان اتحادیه اروپا ( ماده 23 دستورالعمل 2005/36 )

2- معادلسازی در نظام ملی پرستاری قبرس

( روش اول مختص دانشجویان بومی اتحادیه اروپا و روش دوم برای سایر کشور ها می باشد )

بر اساس بند ( الف ) بند ( 1 ) ماده 7 قانون پرستاری و مامایی 1988 و 2012 هیچ فردی قادر نمی باشد به کار پرستاری در جمهوری قبرس مشغول شود مگر اینکه در سازمان مربوطه ثبت نام کرده باشد و گواهی معتبری برای حرفه پرستاری داشته باشد. نظام پرستاری قبرس اروپایی در چنین موقعیتی یک فرم ویژه به متقاضیان می دهد تا آنها مدارک تحصیل و کاریشان را برای اداره موردنظر ارسال کنند. بعد از ارسال این مدارک اداره مذکور در شورای خود موضوع را بازبینی و وارسی می کند.

تصمیم شورای پرستاری و مامایی در یک محدوده زمانی کمتر از 3 ماه از طریق پست به آدرس متقاضی ارسال می گردد. اگر اطلاعات فرم نامبرده تکمیل نشده باشد و به صورت ناتمام ارسال شده باشد بررسی این تقاضا تا زمان کامل شدن پرونده معلق می ماند. اگر مدارک در مدت زمان6 ماه کامل نشود این تقاضا از صف رسیدگی حذف می شود و باید تقاضای جدید و همچنین فرم جدیدی ثبت گردد. موارد مورد نیاز جهت معادلسازی مدارک برای تحصیل پرستاری در دانشگاههای کشور قبرس عبارت هستند از:

  • فرم تکمیل شده درخواست
  • کپی مدرک پرستاری و دیپلم 12 ساله
  • کپی هر نوع مدرک حرفه ای در زمینه پرستاری
  • کپی پروانه نظام پرستاری کشور مبداء
  • دو قطعه عکس پاسپورتی
  • کپی صفحه نخست پاسپورت
  • نامه عدم سوء پیشینه ( اگر فرد برای 6 ماه اخیر پیش از درخواست در قبرس بوده باشد باید از پلیس قبرس این نامه را دریافت کند )


همه مدارک بالا برای تحصیل پرستاری در قبرس باید یا به یونانی و یا به انگلیسی ترجمه شوند. قبرس از جمله کشورهایی است که پرستاران انگلیسی زبان را نیز برای ادامه کار و تحصیل می‌پذیرد و پیش شرط و اجباری به آموزش زبان یونانی ندارد. افرادی که خواهان ادامه تحصیل و کار پرستاری در بیمارستان ها و مراکز دولتی قبرس باشند باید مدرک زبان یونانی حداقل سطح C1 ارائه دهند. درصورتی که پرستاران در بیمارستان های خصوصی مشغول بکار شوند و از‌این بیمارستان ها پیشنهاد کاری یا جاب آفر داشته باشند می‌توانند با ارائه گواهی آیلتس 7 به بالا به ادامه کار بپردازند. اکثر دانشگاه های غیر انتفاعی دوره های عمومی و تخصصی تحصیل پرستاری در قبرس به زبان انگلیسی هم ارائه می‌کنند. پس درصورتی که پذیرشی مبنی بر پذیرش تحصیلی در دوره های انگلیسی زبان ارائه شود می‌توان در مقاطع تحصیلات تکمیلی با مدرک زبان انگلیسی نیز کار معادلسازی را به انجام رساند. البته قبرس دوره های مخصوص معادلسازی را در نظام پرستاری و ‌امور مهاجرتی خود جای نداده است. برخلاف کشورهایی چون دانمارک و سوئد که ویزا و دوره های زبان و کارآموزی خاصی را برای پرستاران پیش بینی کرده‌اند، در‌این کشور دوره های پرستاری در قبرس برای معادلسازی شامل یک آزمون جامع و یک دوره شرکت در پروژه و کلاس خواهد بود که بدست دانشگاه ها ارائه می‌شوند و دانشجو پس از پذیرش از نظام پرستاری قبرس قادر است در آنها شرکت کند. برای مثال دوره های زبان یونانی بطور خاص برای پرستاران برگزار نمی شود و همینطور دریافت پذیرش از آموزشگاه های خصوصی زبان یونانی در‌این کشور نیز از آن چنان اعتباری بهرهمند نیست تا ویزای تحصیلی بلند مدت برای آن صادر شود. پروسه یادگیری زبان های اروپایی و آن هم زبان دشواری چون یونانی قطعاً زمان بر است و عموماً کمتر از 1 سال نمی توان تسلط مورد نیاز بدان پیدا کرد. از‌این حیث معادلسازی مدارک برای تحصیل پرستاری در دانشگاههای قبرس با معادلسازی مدارک پرستاران در کشور عمان شباهت دارد و با زبان انگلیسی نیز می‌توان اسناد را معادلسازی کرد. پس از صدور اجازه کار از طرف شورای پرستاران و ماماهای قبرس، بسته به نظر شورا، فرد امکان دارد مکلف به گذراندن دوره های 6 ماهه یا بیشتر تحت عنوان کارآموزی باشد. البته برای پرستارانی که بیشتر از 5 سال رزومه دارند دوره های اجباری بعید است. برخی از دانشگاه ها در قبرس از جمله نیکوزیا آزمون ها و مقطع هایی را تحت عنوان معادلسازی برگزار می‌کنند و پس از تأیید درخواست اولیه درخواست کننده به شورا او می‌تواند به کارآموزی و گذراندن آزمون معادلسازی مشغول شود.

 

شرایط تحصیل لیسانس پرستاری در نیکوزیا


دانشگاه نیکوزیای قبرس دانشگاهی است که در قبرس اروپایی بیشترین تعداد دانشجوی بین المللی را در خود دارد و از‌این بابت شاید بهترین دانشگاه قبرس برای تحصیل پرستاری باشد به همین دلیل دانشگاه نیکوزیا اخیرا میان‌ایرانیان خوش نامی و اعتبار بسیاری پیدا کرده است و شرایط تحصیل لیسانس پرستاری در نیکوزیا خیلی مورد پرسش قرار می‌گیرد. این دانشگاه در مقطع لیسانس،‌امکان تحصیل پرستاری در قبرس را برگزار می‌کند و دانشجویان بین المللی را برای تحصیل در‌این رشته قبول می کند. دوره های پرستاری در‌این دانشگاه به زبان انگلیسی هستند و دانشجویان مجبور به یادگیری زبان بومی نمی باشند. البته‌این بدین معنا نیست که تنها زبان مورد تدریس پرستاری در‌این دانشگاه انگلیسی است. دوره های لیسانس عموماً به زبان یونانی نیز ارائه می‌شوند تا دانشجویان بومی نیز بتوانند از‌امکانات‌این دانشگاه استفاده کنند. زمان زمان تحصیل پرستاری در قبرس 4 سال است و‌این دانشگاه نیز از‌این اساس مستثنا نیست. این دانشگاه دوره هایی را تحت عنوان دوره معادلسازی برگزار می‌کند که طبق آن متقاضی کار و ادامه تحصیل پرستاری در قبرس باید آن را پشت سر گذارد. البته‌ این دوره شامل یک ‌امتحان جامع و کارآموزی در کلاسهای خاص یا شرکت در پروژه های مشخص شده است. مدرک معادل براساس نمره‌امتحان جامع و تحلیل عملکرد شرکت در کلاسها و پروژه هاست. براین اساس، نمرات دروس، میانگین نمره نیم ترم دانشجو ( GPA ) و میانگین‌امتیاز جمعی ( CPA ) محاسبه می‌شود.

بازار کار پرستاری در قبرس و کار دانشجویی


بازار کار پرستاری در قبرس از با اهمیت ترین موضوعاتی است که متقاضیان تحصیل پرستاری در قبرس می‌خواهند بدان آگاهی کامل داشته باشند. قبرس اروپایی با عضویت در اتحادیه اروپا و پیوستن به جرگه کشورهای پیشرفته و موفق، توانسته است هر سال بهتر از سال گذشته نرخ بیکاری را در جامعه خود کنترل کند و روند کاهشی آنرا حفظ کند. بنابراین اگر یک پرستار فارغ التحصیل واجد شرایط لازم باشد یافتن کار او با مشکل مواجه نخواهد بود. مضاف بر‌اینکه دانشگاه های‌این کشور خود پیشنهاد های شغلی را و آینده شغلی را در بدو ثبت نام برای متقاضی روشن و ترسیم می‌کنند و بیشتر آنان نیز بخش مجزایی برای کاریابی فارغ التحصیلان خود دارند. دست کم حقوق پرستاران در قبرس 880 یورو و حداکثر آن 2510 یورو گزارش شده است. همچنین‌امکان کار دانشجویی نیز مهیا است. معمولاً دانشگاه ها خود در کار همزمان با تحصیل به دانشجو کمک می‌کنند و دانشجوی پرستاری می‌تواند در دوره لیسانس تا 30 ساعت در هفته و دانشجوی ارشد تا 40 ساعت در هفته کار نیمه وقت داشته باشند. در نمودار زیر نرخ بیکاری کشور قبرس در دو سال گذشته را مشاهده می‌کنید:

لازم است که بگوییم شما بعنوان دانشجو تنها می توانید در مشاغل خاصی کار کنید: تعمیرات، خدمات اجتماعی، کشاورزی، تولید، خدمات خانوار، غذا و ساخت و ساز.