Homeفارسیتحصیل در مدارس و دبیرستان های قبرس

تحصیل در مدارس و دبیرستان های قبرس

-

تحصیل در مدارس و دبیرستانهای قبرس و بررسی شرایط تحصیل در آنها

شرایط عمومی تحصیل در مدارس قبرس

اقامت و پاسپورت کوالیتی هوم

مقصود اصلی از نگارش‌ این مقاله بررسی موضوع تحصیل در مدارس قبرس است. اما احتیاج است که چند کلامی در ارتباط با کشور قبرس را برای شما بیان کنیم. کشور قبرس که جمهوری قبرس نیز نام دارد، در شرق جزیره مدیترانه واقع شده است و از سمت شمال با کشور مصر همسایه است. نیکوزیا بزرگ ترین شهر و پایتخت کشور قبرس است. زبان های رایج در‌این کشور یونانی و ترکی است و اکثریت مردم در‌این کشور دین مسیحیت را پیروی می‌کنند. تحصیل در قبرس فراتر از یک پروسه آکادمیک و یادگیری با کیفیت است. این یک تجربه زندگی شگفت انگیز در یک محیط تحریک کننده، پر سر و صدا و‌ایمن، با تابش آفتاب در تمام طول سال، زیبایی طبیعی فریبنده و چشم‌انداز غنی تاریخی و فرهنگی است. در قبرس مدارس و دانشگاه های دولتی و غیر دولتی زیادی درحال فعالیت هستند. بیشتر دوره های ارائه شده در موسسات دولتی و خصوصی در قبرس به زبان انگلیسی است. این به آن معنی است که سطح زبان انگلیسی شما باید از استاندارد خاصی برخوردار باشد. استاندارد انگلیسی بطور معمول هنگام اعمال به عنوان شرط ورود ذکر می‌شود. البته ‌این نکته بیشتر در مورد دانشگاه های‌این کشور است و در مدارس دولتی قبرس به زبان ترکی و یونانی نیز تدریس می‌شود.

نظام آموزشی قبرس

مکانیزم آموزش و پرورش در قبرس در دوره ابتدایی و در بخش دولتی شامل یک دوره شش ساله تحصیلی است که برای دانش آموزان 5 ساله تا حدود 12 سالگی لحاظ شده است. این دوره تحصیلی برای دانش آموزان الزامی و رایگان در نظر گرفته شده است. قصد اصلی آموزش ابتدایی ایجاد و تضمین فرصت های لازم یادگیری برای کودکان، بدون در نظر گرفتن سن، جنس، خانواده و زمینه های اجتماعی و مهارت های ذهنی است. به طوری که آنها را قادر می سازد تا یک شخصیت سالم را رشد دهند. تحصیلات متوسطه در قبرس در دو نوع متفاوت آموزش عمومی متوسطه و آموزش فنی و حرفه ای متوسطه صورت می‌پذیرد. دانش آموزان 12 تا 17 سال می توانند در مدارس متوسطه ثبت نام کنند. آموزش متوسطه عمومی دربردارنده یک دوره شش ساله تحصیل است که برای همه دانش آموزان مجانی است و تا سن 15 سالگی یا پایان سال سوم الزامی است. بعضی از مدارس غیردولتی در قبرس در مقطع متوسطه چرخه تحصیل خود را به هفت سال می رسانند تا دانش آموزان را برای امتحانات بین المللی آماده کنند.

 

اخذ بورسیه تحصیلی در مدارس قبرسی

درمجموع کمک هزینه های تحصیلی و حمایت های مالی تحت عنوان بورسیه شناخته می شوند. بورسیه ها به دانش آموزان و دانشجویان در پرداخت شهریه ها کمک می کنند. همانطور که می دانید بورسیه به دانشجویانی تعلق خواهد گرفت که از نظر تحصیلی در موقعیت خوبی قرار داشته باشند. در حقیقت به دانش آموزان و دانشجویان رتبه اول در برخی از دانشگاه ها بورسیه تحصیلی تعلق می گردد. برای درس خواندن در مدارس قبرس در مقطع ابتدایی بورسیه ای در نظر گرفته نشده است. اما گاهی اوقات برخی از مدارس برای دانش آموزان رتبه اول خود تخفیف را برای پرداخت شهریه اعمال می کنند. یکی از کالج های قبرس به نام کالج نیکوزیا، بورسیه ای برای دانش آموزان در نظر گرفته است. این کالج تعدادی بورس تحصیلی به دانش آموزان فارغ التحصیل از دبیرستان ها یا آموزشگاه های فنی قبرس ارائه می دهد. پس با این تفاسیر ، جهت تحصیل در مدارس قبرس در مقطع ابتدایی و یا دبیرستان بورسیه خاصی مد نظر نمی باشد.

هزینه های زندگی دانش آموزی و تحصیل در مدارس قبرس

ازگذشته تاکنون در همه تصمیم گیری های زندگی هزینه ها و شرایط اقتصادی نقش اساسی و موثری داشته اند. اگر هدف مهاجرت تحصیلی به قبرس را دارید نخست باید هزینه های زندگی و هزینه های تحصیل در این کشور ر به دقت مورد ارزیابی قرار بدهید. عیان است که هزینه زندگی هر شخص نسبت به سطح زندگی و حتی منطقه ای که در آن زندگی می کند متفاوت خواهد بود. برای تحصیل در مدارس قبرس نیز باید کل هزینه های احتمالی که ممکن است برای هر دانش آموز و یا دانشجو ایجاد گردد را به دقت بررسی کنید. در این قسمت اطلاعات لازم در مورد هزینه های زندگی در قبرس را به صورت جدول در اختیار شما گرامیان قرار می دهیم. این جدول به شما کمک می کند که تصمیم بهتر و دقیق تری را بگیرید.

بررسی ویزای همراه برای تحصیل در مدارس قبرس

در صورتی که تمایل به تحصیل در مدارس قبرس را دارید باید به این نکته دقت کنید که والدین شما نمی توانند در مدت تحصیل در کنار شما حاضر باشند. در برخی از کشور ها به خانواده دانش آموزان در حال تحصیل ویزایی را به عنوان ویزای همراه ارائه می دهند که خانواده دانشجو بتوانند طی دوران تحصیل او در کنارش حضور پیدا کنند. این شرایط بطور معمول برای اشخاصی در نظر گرفته شده است که در دانشگاه ها درحال تحصیل هستند که در این صورت می توانند همسر و فرزند کمتر هجده سال خود را به کشوری که در آن درحال تحصیل هستند بیاورند. اگر شما در حال تحصیل در مدارس قبرس هستید، پدر و مادر شما می توانند از طریق ویزای توریستی قبرس اقدام کنند و به این کشور سفر نمایند. پدر و مادر شما می توانند طی مدت معین در ویزا در کنار شما زندگی کنند. کسانی که به وسیله ویزای توریستی به کشور قبرس مهاجرت می کنند باید در نظر داشته باشند که طی این مدت اجازه کار، تحصیل و سرمایه گذاری طولانی مدت را ندارند.

معرفی مدارس، دبیرستان ها و کالج های قبرس

برای تحصیل در قبرس تعداد بسیاری مدرسه و کاج های بین المللی وجود دارد که متقاضیان تحصیل در مدارس قبرس می توانند با در نظر گرفتن شرایط تحصیلی خود هر یک از آن ها را هدف قرار دهند. غلب مدارس در شهرهای لارناکا، لیماسول، پافوس و همینطور پایتخت نیکوزیا پیدا کرد. انتخاب یک مدرسه خوب از مهم ترین گام ها در مسیر مهاجرت از طریق تحصیلی به قبرس محسوب می‌شود. مدرسه نقش و تاثیر بسیار پر رنگی را در تربیت و آموزش کودک خواهد داشت. در قسمت زیر تعدادی از مدارس بین المللی در قبرس را به شما معرفی کرده ایم:

مدارس بین المللی در قبرس
Logos School of English Education
Lighthouse School
Heritage Private School
Silverline Private School
IMS Private School
Foley’s School
American Academy School
PASCAL English School Lemesos

بعضی از مدارس در کشور قبرس به شکل غیردولتی فعالیت می کنند که هزینه تحصیل در این نوع مدارس نسبت به مدارس دولتی و بین المللی مختلف است. گفتنی است که تحصیل به زبان انگلیسی در مدارس قبرس در مدارس غیردولتی قبرس ممکن است. در جدولی که در زیر مشاهده می کنید اسامی تعدادی از مدارس غیردولتی قبرس آورده شده است.

مدارس خصوصی در قبرس
Xenion Education
Falcon School
Heritage School Limassol
Kes Schools
American Academy Larnaca
American Academy Limassol
Aspire Private British School
Challenge School
English School

شرایط و هزینه های تحصیل در دبیرستان های قبرس

در مجموع می‌شود گفت برای درس خواندن در دبیرستان های قبرس تقریبا هیچ آزمون ورودی لحاظ نشده است و همچنین همه دانش آموزان دبستان به کلاس بعدی ارتقا می یابند. دانش آموزان دوره ابتدایی پس از بررسی از طریق ارزیابی پیوسته، در پایان سال ششم گواهی مرخصی اخذ می کنند. همه فارغ التحصیلان ابتدایی بدون هیچ گونه امتحانی به مدرسه متوسطه می روند. پس از کلاس های 9 و 12، تمامی دانش آموزان در امتحانات نهایی مشترک آماده شده توسط وزارت آموزش و پرورش شرکت می کنند. دانش آموزانی که به تحصیل در مدارس قبرس در مقطع دبیرستان مشغول هستند، معمولا در سنین 12 تا نهایت 18 ساله هستند. مخارج تحصیل در مدارس قبرس به عوامل زیادی بستگی دارد ولی به صورت کلی هزینه های تحصیل در دبیرستان های بین المللی قبرس رقمی بین 2500 دلار تا 15000 دلار طی یک سال تحصیلی می باشد. در این قسمت لیستی از بهترین مدارس و دبیرستان های بین المللی قبرس را به شما گرامیان تهیه کرده ایم.

اسامی بهترین دبیرستان های قبرس
دبیرستان بین المللی پافوس
دبیرستان اسقف اعظم ماکاریوس سوم
مدرسه فنرومانی
مدرسه بین المللی پافوس
آکادمی آمریکایی لیماسول
مدرسه ارامنه لیماسول
مدرسه ارامنه لارناکا
مدرسه کینگ ریچارد، قبرس

مدارک مورد نیاز اخذ ویزا برای تحصیل در مدارس قبرس

بدیهی است که تمام افرادی که خارج از اتحادیه اروپا هستند برای ورود به هر کشور اروپایی احتیاج به اخذ ویزای همان کشور خواهند داشت. نوع ویزا با توجه به مهاجرت اشخاص متفاوت است. متقاضیان تحصیل در مدارس قبرس موظف به دریافت ویزای تحصیلی از سفارت این کشور هستند. مدارک را سفارت هر کشور مشخص می کند. تعدادی از مدارک مورد نیاز بین تمام کشورها مشترک است که ما در این بخش از مطلب به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

  • گواهی پزشکی سلامت
  • تاییدیه پذیرش دانش آموز از سمت مدرسه
  • ارائه مدارک هویتی (شناسنامه، کارت ملی و پاسپورت معتبر)
  • بیمه نامه برای متقاضی
  • فرم درخواست اخذ ویزا
  • سندی که تمکن مالی والدین را نشان دهد.
  • مدارک تحصیلی قبلی

موقعیت ورود به دانشگاه پس از تحصیل در مدارس قبرس

کشور قبرس با داشتن یک بخش توسعه یافته شامل 3 دانشگاه دولتی، 5 دانشگاه خصوصی و بالغ بر 40 موسسه آموزش عالی دولتی و غیردولتی که از شناخت علمی و بین المللی برخوردار هستند، هرساله هزاران دانشجوی بین المللی را به خود جذب می کند. همانطور که در مطالب قبل بیان کردیم دوره های زیادی به زبان انگلیسی در دانشگاه های قبرس تدریس می شود که دانشجو می تواند با دانستن زبان انگلیسی آن ها را پشت سر بگذارد. در حالت کلی اگر پس از تحصیل در مدارس قبرس قصد ورود به دانشگاه های این کشور را دارید شرایط ورود و قبولی برای شما دشوار نخواهد بود. دانش آموزانی که دیپلم 12 ساله خود را در کشور قبرس به پایان رسانده اند در این مدت با زبان این کشور آشنا شده اند و برای ورود به دانشگاه های این کشور در اثبات توانایی در زبان با مشکل روبرو نمی شوند.

راه یابی به رشته های علوم پزشکی

یکی از دلایل اصلی که باعث جذب دانشجویان بین المللی به تحصیل پزشکی در کشور قبرس شده است، ورود به رشته ها پزشکی بدون امتحان ورودی است. بسیاری از دانشگاه های این کشور برای قبولی دانشجو امتحان ورودی برگزار نمی کنند تنها به مواردی مانند: نمرات دانش آموزان در سال های تحصیلی قبل، سن دانش آموز و توانایی دانش آموز در دانش زبان انگلیسی توجه خواهند داشت. پس یکی از الزامات مهم پذیرش در رشته های علوم پزشکی در قبرس اثبات مهارت زبان انگلیسی است. دانش آموزان بعد از پایان درس خود در مدارس قبرس می توانند بدون امتحان ورودی وارد رشته های پزشکی این کشور شوند.

پرسش و پاسخ متداول در خصوص تحصیل در مدارس قبرس

زبان تدریس و آموزش برای تحصیل در مدارس خصوصی قبرس چیست؟

در مدارس دولتی قبرس با زبان های ترکی و یونانی آموزش صورت گرفته و در موسسات خصوصی قبرس زبان انگلیسی رایج است.

جهت تحصیل در دبیرستان های قبرس به آزمون ورودی نیاز هست؟

برای تحصیل در دبیرستان های قبرس تقریبا هیچ امتحان ورودی در نظر گرفته نشده است.

میانگین هزینه زندگی هر نفر برای تحصیل در قبرس چقدر است؟

هزینه زندگی یک فرد مجرد در شهر نیکوزیا که پایتخت قبرس است به صورت ماهانه مبلغی بین 730 تا 1000 یورو می باشد.

آیا کالج نیکوزیا در قبرس بورسیه تحصیلی را برای دانش آموزان در نظر گرفته است؟

بله، این کالج تعدادی بورس تحصیلی را به دانش آموزان فارغ التحصیل از دبیرستان ها یا آموزشگاه های فنی قبرس ارائه می دهد.